جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

عضو هیات علمی پردیس تحقیقات و آموزش ایستگاه تحقیقات انار ساوه گفت: طرح عقیم‌سازی کرم گلوگاه به عنوان مهمترین آفت انار با استفاده از پرتو گاما در این شهرستان اجرایی شد.

سید ضیاء‌الدین طباطبایی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، کرم گلوگاه را یکی از اصلی‌ترین مشکلات باغداران انار در ساوه دانست و با اشاره به اجرای طرحی به منظور عقیم‌سازی پروانه کرم گلوگاه با همکاری پژوهشکده انرژی هسته‌ای استان البرز اظهار کرد: در این طرح شب‌پره‌ای که از پروانه کرم گلوگاه انار تولید می‌شود با استفاده از پرتو یون‌ساز گاما، عقیم‌سازی شده و توانایی باروری نخواهد داشت.

وی به نحوه اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: هم اکنون اجرای این طرح در سایت مزرعه‌ای ایستگاه تحقیقات انار ساوه با موفقیت انجام و به اتمام رسیده است و درصدد هستیم از طریق منطقه‌ای و به صورت فراگیر در سطح وسیعی از باغات انار شهرستان اجرایی شود.

طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر کار رهاسازی حشرات عقیم که در آزمایشگاه ایستگاه تحقیقات انار بر روی حشرات نر و ماده صورت گرفته است در سایت منطقه‌ای انجام و با اجرای این طرح در جفت‌گیری این حشرات که تولیدکننده کرم گلوگاه هستند، اختلال ایجاد شده و نسل آنان منقرض می‌شود و بدین ترتیب میزان آفت تا سطح بسیار بالایی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در ادامه، اجرای طرح به منظور کاهش قابل ملاحظه جمعیت آفت یا متاثر از پروانه کرم گلوگاه از طریق بالگرد در سطح وسیعی از منطقه صورت خواهد گرفت تا از صدمه جدی به انار و بروز خسارت اقتصادی جلوگیری شود.

عضو هیات علمی پردیس تحقیقات و آموزش ایستگاه تحقیقات انار ساوه با اشاره به تحقیقات صورت گرفته به منظور اجرای صحیح این طرح گفت: با مطالعات انجام شده استفاده از اشعه‌ها و پرتو گاما در حالت استاندارد است چرا که استفاده بیشتر از پرتوها موجب از بین رفتن حشره‌ها شده و در صورت استفاده کمتر تاثیرگذار نخواهد بود.

وی بیان کرد: در جریان عقیم‌سازی سایت منطقه‌ای، انار تولید شده کاملا سالم و فاقد هرگونه آفت و آسیب بوده است که نشان از عقیم ‌ سازی حشره‌ها و اجرای موفقیت‌آمیز طرح است.

طباطبایی افزود: سالانه سطح وسیعی از باغات انار گریبان‌گیر آفت کرم گلوگاه هستند و برای باغداران نیز پاکسازی سر انار بسیار دشوار و هزینه‌بر است از این رو طرح عقیم‌سازی با استفاده از پرتو گاما ضمن جلوگیری از بروز آفت به انار از خسارت‌های اقتصادی به باغات پیشگیری خواهد کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group