جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه گفت: نوسانات ارزی ماه های اخیر موجب گرانی مسکن در این شهرستان شد و قیمت سرپناه مردم را تا 100 درصد افزایش داد.

جلال‌الدین یاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، عنوان کرد: همه‌گیر شدن گرانی متاثر از التهابات ارزی موجب افزایش نرخ مسکن در ساوه شد و این افزایش حتی به فراتر از 100 درصد رسید، به گونه‌ای که ملک مسکونی که به قیمت هر مترمربع 930 هزار تومان به فروش می‌رسید، امروز به نزدیک دو میلیون تومان رسید.

وی ادامه داد: گرانی مسکن زمینه هجوم خریداران برای خرید مسکن و ناز کردن فروشندگان برای فروش مسکن را فراهم کرد. پس از آن افزایش نرخ مسکن اخیرا فروکش کرده است، اما متاسفانه پس از افزایش سرسام آور قیمت در ماه‌های گذشته، در روزهای اخیر و با کاهش نسبی قیمت دلار، نرخ مسکن در این شهرستان تثبیت شد.

وی با اشاره به تجربه 30 ساله خود در حوزه خرید و فروش مسکن گفت: تجربه ثابت کرده است که پس از یک گرانی در نرخ کالا و حاکم شدن فضای رکود در خرید و فروش، امکان افت قیمت وجود ندارد و پس از کاهش نسبی، قیمت ها تثبیت می‌شوند. از این رو در شرایط کنونی بازار پیش بینی می شود که قیمت مسکن احتمالا فعلا افزایش نیابد، اما کاهش هم نخواهد یافت، البته استثنائاتی هم وجود دارد و آن اینکه احتمال دارد کسی به دلیل نیاز مالی شدید بخواهد ملک خود را به قیمتی پائین تر از عرف بازار به فروش برساند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه به بی تدبیری‌های صورت گرفته در خصوص افزایش قیمت مسکن در جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه جلوی توزیع میلگرد در کشور گرفته می‌شود و صادرات این کالای اساسی در تولید مسکن تشدید می یابد که نتیجه آن افزایش چندبرابری قیمت میلگرد است، در این میان مصرف کنندگان متضرر می شوند چرا که سرمایه گذاران با نرخ روز اقدام به ساخت مسکن می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ساوه در زمره شهرهای گران کشور قرار دارد، گفت: مسکن یکی از کالاهایی است که در شهر ساوه به نسبت شهرهای مجاور گران تر عرضه می‌شود و علت اصلی آن نیز این است که مسکن در این شهرستان به نسبت جمعیت آن و ویژگی مهاجرپذیری آن تولید نمی‌شود.

وی به افزایش 50 هزار نفری جمعیت این شهرستان طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: براساس آنچه در این شهرستان مشاهده می‌شود می‌توان گفت که برای کمتر از 10 درصد این میزان افزایش جمعیت، در این شهرستان مسکن تولید شده است.

یاوری به جمعیت 13 هزار نفری دانشجوی این شهرستان اشاره کرد و با بیان اینکه بیش از 60 درصد جمعیت دانشجویی این شهرستان غیربومی هستند، گفت: به دلیل ناکافی بودن تعداد خوابگاه‌های دانشجویی، دانشجویان باید با اجاره مسکن در این شهرستان به ادامه تحصیل مشغول شوند و به دلیل نبود تولید مسکن در این شهرستان عملا تقاضای بالای مسکن موجب گرانی می‌شود.

وی به هجوم نیروی کار در این شهرستان به دلیل برخورداری آن از جاذبه های صنعتی و البته بزرگترین شهر صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: ساوه به دلیل نبود زیرساخت مناسب گنجایش پذیرش این میزان جمعیت مهاجر را ندارد و وقتی مسکن به اندازه کافی وجود نداشته باشد رقابت پذیری در اعلام نرخ مسکن تشدید می شود و قیمت اجاره مسکن تواقفی شده و به مراتب گران تر مطرح می شود.

وی به نبود ضوابط قانونی و سازوکار مناسب در قیمت اجاره مسکن در ساوه اشاره کرد و گفت: اتحادیه صنف مشاورین املاک هم متولی قیمت مسکن نیست بلکه وظیفه اتحادیه این است که مراقبت کند که متصدیان املاک در شهرستان برابر مقررات و قوانین مربوطه اقدام به عقد قرارداد کرده و براساس تعرفه مصوب از طرفین قرارداد کمیسیون دریافت کنند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه به گلایه و نارضایتی مردم در خصوص ضابطه مند نبودن قیمت مسکن در این شهرستان اشاره کرد و از دستگاه های متولی امر خواست همان طور که بر نحوه توزیع و قیمت گذاری بسیاری از کالاها از جمله کالاهای خوراکی نظارت دارند بر قیمت مسکن نیز نظارت کافی داشته باشند.

وی در ادامه با تاکید مجدد بر اینکه مردم منتظر کاهش قیمت مسکن نباشند، گفت: به خریداران مسکن توصیه می شود که با شرایط قانونی اقدام به پیش خرید یا خرید مسکن کنند و از هر فروشنده‌ای خرید نکنند تا مورد سودجویی دلالان واقع نشوند.

وی تصریح کرد: دلالان و واسطه ها هم اجازه دهند قیمت مسکن با نرخ متعادل در بازار به مردم عرضه شود و برای منافع شخصی خود بازار را ملتهب نکرده و اجازه دهند در شهرستانی مانند ساوه که بیش از 50 درصد جمعیت آن را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد کارگران، کارمندان و اقشار آسیب پذیر بتوانند با قیمت مناسب مسکن خریداری یا اجاره کنند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه در پاسخ به این پرسش که نوسانات قیمت ارز چه تاثیری بر قیمت مصالح ساختمانی و در نهایت چه تاثیری بر قیمت مسکن داشته است، گفت: افزایش قیمت ارز موجب گرانی تخم مرغ شده است چه برسد به اینکه در مسکن تاثیری نداشته باشد و در حال حاضر شاهد افزایش چندبرابری قیمت مصالح ساختمانی هستیم که این افزایش قیمت‌ها نرخ مسکن را نیز با یک رشد صعودی مواجه کرده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی که خرید قبل بوده است و با دلار چهار هزار تومانی خریداری شده است، گفت: متاسفانه در برخی موارد ما خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم و کالایی را که با قیمت قبل خریداری کرده‌ایم به دلیل طمع بیشتر با قیمت روز و به مراتب گران‌تر از گذشته به مردم عرضه می‌کنیم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group