جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

استاندار استان مرکزی گفت: مصرف تولیدات بومی در سطح استان در بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به عنوان یک اولویت در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سیدعلی آقازاده در جریان بازدید از دو واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی زاویه و مامونیه از توابع شهرستان زرندیه در گفت‌وگو با خبرنگاران به بازدید خود از شرکت تابلو صنعت توان واقع در شهرک صنعتی مامونیه اشاره کرد و گفت: این شرکت با حدود 15 سال سابقه به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در عرصه تولید تابلوی برق فعالیت دارد و با فناوری جدید اقدام به ساخت پست‌های برق سیار فشار قوی از 63 به 20 کیلو ولت کرده است و بنا به گفته مدیریت این واحد تولیدی این مجموعه دومین کارخانه‌ای است که در سطح کشور به فناوری جدید دست یافته است.

وی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را مهمترین مانع در توسعه این واحد تولیدی دانست و افزود: این کارخانه حدود هفت میلیارد تومان مصوبه دریافت تسهیلات بانکی دارد اما به دلیل عدم تامین وثیقه موفق به دریافت آن نشده است و با توجه به اینکه کارخانه هیچ بدهی معوقی ندارد طبق قانون بانک عامل مکلف است تا زمین و تاسیسات تولید را به عنوان وثیقه پرداخت تسهیلات بپذیرد و این موضوع از طریق دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان و فرمانداری شهرستان تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: این کارخانه عظیم در حوزه صنعت برق با دریافت تسهیلات سرمایه در گردش علاوه بر اجرای طرح توسعه می تواند در بازار مصرف حضوری موفق داشته باشد.

استاندار استان مرکزی نبود بازار مصرف تولیدات این واحد تولیدی در سطح استان را از دیگر مشکلات مطرح شده عنوان کرد و گفت: اکثر محصولات شرکت‌های تولیدی و صنعتی باید اولا در سطح استان مصرف شود و مصرف‌کنندگان صنعتی و دستگاه‌های دولتی تولیدات بومی را در اولویت مصرف قرار دهند.

وی ادامه داد: مهیا نبودن شرایط لازم برای مصرف تولیدات بومی استان یا عدم تمایل بخش خصوصی و دولتی نسبت به مصرف تولیدات داخل استان از جمله دلایلی است که موجب شده است، تولیدات بومی خارج از استان مصرف شوند.

آقازاده با اشاره به صدور بخشنامه ای مبنی بر در اولویت قرار دادن مصرف تولیدات بومی در داخل استان، اظهار کرد: در جلسات متعدد اقتصادی استان این موضوع بارها مورد تاکید قرار گرفته است و مجددا دستور خواهیم داد که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در ارتباط با خرید محصولات انحصاری و استراتژیک استان نظیر این کارخانه که مجموعه عظیم تولیدی در حوزه تابلوهای برق است تعامل لازم را بعمل آورند.

استاندار استان مرکزی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای ملزم کردن بخش خصوصی و دولتی برای مصرف تولیدات بومی در سطح استان وجود دارد، گفت: باید با یک اجماع در استان حرکت کرد و از آنجاکه بازار تجارت می‌تواند خیلی سیال و شناور باشد و علاوه بر توزیع کالا به نقاط مختلف داخل و خارج از کشور، باید به گونه‌ای تولیدات خود را رقابت پذیر کند و از لحاظ قیمت و کیفیت کالا به گونه‌ای تولید کند که بتواند از سایر رقبای خود پیشی گرفته و تولیدات خود را در سطح استان و خارج از استان عرضه کند و بازار مصرف پایداری را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در جلسه‌ای که اخیرا با مدیران صنایع تشکیل شد قرار بر این شد که در خصوص قانون بازار سرمایه و تجارت به اصل رقابت توجه خاصی صورت گیرد. گرچه دستگاه‌ها مکلف به خرید تولیدات بومی داخل استان شده اند اما میزان قیمت‌ و نوع کیفیت کالای تولیدی، مصرف کننده را به سمت تهیه کالای با کیفیت و قیمت مناسب هدایت می‌کند.

وی تاکید کرد: با این وجود به جهت حمایت از تولیدات بومی در یک شرایط متعادل و مساوی همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی را مجاب خواهیم کرد که کالای تولیدی در سطح استان نظیر تولیدات شرکت تابلو صنعت توان اولا در سطح استان مصرف شود و مازاد آن به سایر نقاط کشور صادر شود.

استاندار استان مرکزی در ادامه به سلسله بازدیدهایی که از مناطق صنعتی استان مرکزی صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: در سفر به شهرستان زرندیه از شرکت آرین شیک پوشان گیتی تولید کننده انواع جوراب بازدید بعمل آمده و مشکلات این واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که مشکلات این واحد تولیدی از طریق ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی و فرمانداری شهرستان زرندیه رسیدگی و راهکار لازم برای برون رفت از آن اتخاذ شود.

وی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را مهمترین مشکل کارخانجات استان دانست و افزود: ستاد اقتصاد مقاومتی استان در تلاش است تا با اتخاذ راهکارهای لازم بخشی از کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی را با توجه به شرایط اقتصادی و مالی فعلی بازار حاکم بر تولیدات کارخانجات برطرف کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group