جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: این استان در سال جاری در سکوی نخست تولید پسته کشور قرار گرفت.

محمود بارانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به آغاز برداشت پسته در باغات استان، اظهار کرد: انتظار می رود میزان برداشت پسته از باغات استان بویژه شهرستان زرندیه که قطب تولید پسته در استان مرکزی و کشور به شمار می‌رود نسبت به سال گذشته افت نداشته و مقدار برداشت افزایش یابد.

وی عنوان کرد: با وجود وضعیت نامطلوبی که در میزان برداشت پسته در کشور به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه نظیر سرمازدگی، بارش تگرک و نیز خشکسالی بوجود آمد، اما خوشبختانه میزان آسیب پذیری باغات پسته استان مرکزی به مراتب کمتر از سایر نقاط پسته خیز کشور بود و بر این اساس تولید پسته در این استان طی سالجاری در رتبه اول کشور قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در سال جاری به دلیل سرمای زیاد و صدمه وارد شده در باغات پسته رفسنجان و کرمان که قطب تولید پسته کشور به شمار رفته و رتبه اول کشور در میزان تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص می دادند، با افت شدید تولید تا حدود 80 الی 90 درصد مواجه شدیم.

این تولیدکننده پسته اظهار کرد: با وجود اینکه استان مرکزی رتبه اول کشور در تولید پسته طی سال 97 را کسب کرده است، اما به نسبت سال های گذشته میزان تولید پسته با توجه به اینکه امسال سال "آور" این محصول است، افزایش قابل ملاحظه ای مشاهده نشده و پیش بینی می‌شود میزان افزایش نسبت به سال قبل جزئی باشد.

وی سطح زیر کشت باغات پسته استان مرکزی را بالغ بر 11 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان 8 هزار هکتار در شهرستان زرندیه قرار دارد که بالغ بر 6 هزار هکتار آن در منطقه سلطان احمدلو این شهرستان است، همچنین بالغ بر دو هزار هکتار از باغات در شهرستان ساوه و مابقی در سایر نقاط استان مرکزی است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان زرندیه در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما از میزان تولید پسته در استان مرکزی چقدر است، گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی که با تغییر فصل رقم می‌خورد پیش‌بینی درخصوص میزان برداشت دشوار است، اما به دلیل بارش 90 میلی متری باران در فروردین ماه سالجاری کمک بسیار زیادی به افزایش میزان تولید پسته و جبران کم آبی شد.

وی با ابراز نگرانی از بارش باران طی روزهای آینده بنا بر پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی اظهار کرد: بارش باران موجب کندی روند عملیات برداشت شده و هر چقدر میزان بارش‌ها شدت یابد موجب ریزش محصول خواهد شد، همانطور که باران روزهای گذشته به دلیل شدت بالا موجب ریزش بخشی از پسته تولیدی شده است.

بارانی تاکید کرد: به تولیدکنندگان پسته توصیه می‌شود با افزایش تعداد نیروی انسانی زمینه تسریع در عملیات برداشت را فراهم کنند تا زحمات آنها در اثر بارش به هدر نرود و از میزان برداشت کاسته نشود.

وی از برداشت پسته تا پایان مهرماه در استان مرکزی خبر داد و افزود: ارگانیک بودن پسته زرندیه مزیت محصول تولیدی این شهرستان است که مشتاقان بسیاری در نقاط مختلف جهان بویژه بازارهای اروپایی دارد و نگاه آنان را به خود جلب کرده است به گونه‌ای که بسیاری از کشورهای اروپایی قبل از برداشت پسته زرندیه، اقدام به پیش خرید این محصول می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از صادرات حدود 90 درصدی پسته تولیدی زرندیه به نقاط مختلف جهان خبر داد و افزود: این میزان صادرات پسته از شهرستان زرندیه به کشورهای اروپایی موجب افزایش ارزآوری به میزان سالانه بالغ بر 270 میلیون دلار برای کشور می‌شود.

وی از ایجاد اشتغال برای بیش از سه هزار نفر متاثر از کشت پسته در زرندیه خبر داد و افزود: باغات پسته این شهرستان در 20 الی 25 سال اخیر با رعایت ضوابط فنی و ارقام اصلاح شده احداث شده و همه عملیات بعد از برداشت اعم از فرآوری، پوست‌کنی، سورت‌بندی، ‌بسته‌بندی و ... در واحدهای فرآوری مستقر در باغات پسته انجام می شود.

بارانی ادامه داد: باغات پسته زرندیه با برداشت افزون بر دو تن در هکتار پسته ارگانیک بیشترین برداشت را در کل کشور به خود اختصاص داده‌اند و عملکرد مطلوبی نسبت به سایر باغات در سایر استان‌های پسته خیز دارند .

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group