پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

مدیر امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه گفت: در حال حاضر این سد حدود 30 درصد از نیاز آب شرب این شهر را تامین می‌کند.

سیدجلال شاهرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: با توجه به افت منابع آبی در چاه‌های در حال بهره برداری برای تامین نیاز آب شرب شهر ساوه مخصوصا چاه های منطقه "سید قلی" و "آق دره"، در راستای حفظ تعادل و تامین آب شرب شهر از منابع آبی سد الغدیر برای مصارف شرب شهری تخصیص داده می‌شود.

وی با اشاره به تامین 7.7 میلیون متر مکعب برای نیاز آب شرب شهر ساوه در سال گذشته از سد الغدیر اظهار کرد: با برنامه‌ریزی بعمل آمده با توجه به حجم کنونی سد الغدیر قرار بر این شده است که در سال جاری تا سقف 10 میلیون متر مکعب برای نیاز آبی و 17 میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی اختصاص یابد.

شاهرخ به افزایش دمای هوا در سال جاری بنا بر اعلام کارشناسان هواشناسی اشاره کرد و گفت: به دلیل جلوگیری از تنش آبی متاثر از مصرف زیاد آب شرب در اثر افزایش دما، آمادگی برای اختصاص حداکثر 10 میلیون متر مکعب آب از منابع آبی سد الغدیر وجود دارد.

وی تصریح کرد انتظار داریم که سقف در نظر گرفته و پیش بینی شده برای نیاز آب شرب و کشاورزی محقق نشود و با صرفه جویی و مدیریت در مصرف منابع آبی اجازه دهیم ظرفیت سد الغدیر محفوظ مانده و بتوانیم یک ذخیره سازی مطمئنی را برای آینده و سال‌های آتی صورت دهیم.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با 265 متر طول تاج و حجم 277 میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال 72 با هدف تامین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد .

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود 10 کیلومتر به شبکه آبیاری منتقل می‌شود

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group