پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

در پي اعلام تعطيلي بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي حضرت فاطمه (س) از روز 15 اسفندماه از سوي موسس و مديرعامل اين مرکز درماني، این سوال برای افکار عمومي مطرح شده است که دلايل تعطيلي اين بيمارستان مجهز به تمامي خدمات درماني چيست و آيا نمي ‌ توان سازوکار و شرايطي فراهم کرد تا شاهد بازگشايي مجدد و از سرگيري دوباره اين بيمارستان به عنوان يکي از نيازهاي ضروري شهرستان بود.

به گزارش ايسنا، منطقه مرکزي، با اعلام تعطيلي اين بيمارستان اظهارنظرهايي از سوي متوليان حوزه سلامت و برخي سازمان ‌ هاي بيمه ‌ گر صورت گرفت. از اظهار نظر رئيس دانشکده علوم پزشکي ساوه مبني بر اينکه تعطيلي اين بيمارستان خارج از ضوابط و مقررات است، گرفته تا اشکال مديريتي که از سوي روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي بر اين مجموعه وارد شد از جمله واکنش ‌ هايي بود که نسبت به تعطيلي اين بيمارستان صورت گرفت.

تشريح ابعاد گوناگون دلايل تعطيلي بيمارستان و پاسخ به واکنش ‌ هاي صورت گرفته در رسانه ‌ ها و فضاي مجازي از سوي برخي مسئولان را در گفت وگويي با دکتر سيدعلي شريف نيا موسس و مديرعامل بيمارستان جويا شديم که علاوه بر بيان گفته و ناگفته ‌ هاي دوران فعاليت و علت تعطيلي آن به ارائه راهکارهاي لازم براي برون رفت از مشکلات پيش آمده بر سر راه فعاليت اين بيمارستان پرداخت.

موسس و مديرعامل بيمارستان حضرت فاطمه(س) ساوه در ابتدا به تشريح دلايل تعطيلي اين بيمارستان پرداخت و با تاکيد بر اينکه من اين بيمارستان را تعطيل نکردم بلکه شرايط موجود منجر به تعطیلی مدرن ترين و مجهزترين بيمارستان اين شهرستان شد، گفت: اداره يک بيمارستان مستلزم هزينه کرد بالايي است، حتي هزينه هاي نگهداري آن از يک کارخانه توليدي به مراتب بالاتر است.

دکتر سيدعلي شريف ‌ نيا، موتور محرکه يک بيمارستان را برخورداری از پزشک کافي در تخصص ‌ هاي گوناگون دانست و عنوان کرد: ناتواني در جذب پزشک به دليل عدم توانايي مالي در پرداخت هزينه هاي ويزيت پزشکان منجر به کاهش استقبال جامعه پزشکي از اين بيمارستان شد.

تاخير در پرداخت مطالبات بيمارستان از سوی سازمانهاي بيمه گر

وي علت ناتواني مالي در پرداخت هزينه ‌ هاي پزشکان را تاخير در پرداخت مطالبات بيمارستان از سوی سازمان ‌ هاي بيمه گر اعلام کرد و گفت: 99 درصد از مراجعين به بيمارستان تحت پوشش بيمه ها هستند و چون پرداخت هزينه ‌ هاي درماني بايد از سوي بيمه ها صورت مي گرفت و شيوه پرداخت ها همواره با تاخير و معوق بوده و بعضا تا 15 ماه مي ‌ رسيد لذا به دليل نبود نقدينگي، امکان پرداخت مطالبات پزشکان وجود نداشت. وقتي بيمه ‌ ها اقدام به پرداخت به موقع مطالبات نمي ‌ کنند چگونه مي ‌ توانيم در شرایط نبود نقدينگي مطالبات پزشکان را پرداخت کنيم و طبيعي است که پزشکان انگيزه اي براي ويزيت بيماران در اين بيمارستان نخواهند داشت.

وي، عدم استقبال پزشکان براي ويزيت بيماران در اين بيمارستان را به منزله خاموشي موتور محرکه اين مجموعه درماني دانست که نتيجه آن جز بوجود آمدن شرايطي براي تعطيلي بيمارستان نيست.

ماهانه بالغ بر 250 ميليون تومان هزينه جاري و نيروي انساني بيمارستان است

دکتر شريف نيا، به ساير هزينه ‌ هاي بيمارستان نظير هزينه پرسنلي و تجهيزات و دارو نيز اشاره کرد و هزينه ماهانه آن را حدودا 250 ميليون تومان برآورد کرد و گفت: هزينه پرسنلي ماهانه اين بيمارستان براي حداقل 110 الي 120 نفر نيروي انساني تا سقف 150 ميليون تومان است. علاوه بر آن هزينه ‌ هاي جاري مانند دارو، تامين انرژي و هزينه ‌ هاي نگهداري نيز ماهانه بالغ بر 100 ميليون تومان است که بار مالي بالايي را بر بيمارستاني تحميل مي ‌ کند که فاقد نقدينگي بوده و مديريت مالي آن از طريق پرداخت به موقع مطالبات است.

وي در ادامه با اشاره به اينکه اين بيمارستان با برخورداري از پيشرفته ‌ ترين امکانات درماني و دستگاه ‌ هاي مجهز پزشکي با 96 تخت بستري جزو بيمارستان ‌ هاي درجه يک و عالي کشور است، گفت: اين بيمارستان طي سالهايي که مورد بهره برداري قرار گرفته است تنها با 15 درصد ظرفيت خود فعال بوده است و در سه ماه اخير اين ميزان به حدود 5 درصد رسيده بود.

فعاليت بيمارستان با ظرفيت 15 درصدي

وي تاکيد کرد: لازمه حفظ اين بيمارستان و پرداخت هزينه ‌ هاي جاري و پرسنلي فعاليت با ظرفيت 25 درصدي است در حاليکه در طول اين سالها با کمتر از ظرفيت استانداردي که 25 درصد تعريف مي شود و با حدود 15 درصد خدمات دهي صورت مي گرفته است.

وي ادامه داد: اين بيمارستان با تمامي امکانات براي سرويس ‌ دهي با ظرفيت حداکثري فعاليت مي کند و حقوق و مزاياي در نظر گرفته شده براي حداکثر ضريب اشغال است در حاليکه ميزان مراجعات مردمي حدود 15 درصد ظرفيت بوده است بدين مفهوم که هزينه ظرفيت 100 درصدي را براي 15 درصد ضريب اشغال و ظرفيت مراجعه کننده پرداخت مي ‌ کنيم.

موسس بيمارستان حضرت فاطمه (س) ادامه داد: اگر ضريب اشغال و ظرفيت اين بيمارستان به مرز 45 درصد مي ‌ رسيد مي توانستيم علاوه بر تامين هزينه ‌ هاي جاري و پرسنلي نسبت به پرداخت به موقوع اقساط و بدهي بانکي اقدام کرده و هم اکنون با حجم انبوه بدهي بانکي با احتساب جرايم و ديرکرد قابل ملاحظه مواجه نشويم.

بالغ بر 21 ميليارد ريال از سازمان هاي بيمه گر طلب داريم

وي با اشاره به ميزان طلب بيمارستان از سازمان ‌‌ هاي بيمه گر گفت: در حال حاضر طلب اين بيمارستان مبلغي معادل يک ميليارد و 800 ميليون تومان از سازمان تامين اجتماعي و 580 ميليون تومان از بيمه سلامت است که از اين ميزان مبلغ 230 ميليون تومان از بيمه سلامت طي روزهای اخیر گذشته پرداخت شده است.

وي ناهماهنگي موجود بين بخش دولتي و بيمه ها با بيمارستان را مشکل ديگري دانست که منجر به تعطيلي اين بيمارستان شد و گفت: طرح تحول نظام سلامت طرحي براي خدمت رساني به عموم مردم است که قابل تقدير است ولي بايد سهم بخش خصوصي در شهرستان ‌ ها در اين طرح ديده مي ‌ شد چرا که بيمارستان ‌ هاي خصوصي در شهرستان با يک بيمارستان خصوصي در تهران قابل مقايسه نيست و بيمارستان‌هاي خصوصي در شهرستان‌ها نياز به حمايت دارند و انتظار هم اين بود که این مهم در طرح تحول سلامت ديده مي‌شد.

وي گفت: ديده نشدن بخش خصوصي در اجراي اين طرح، منجر به رقابت پذيري بين بخش دولتي و بخش خصوصي شد به گونه‌اي که بخش دولتي براي جبران کسري بودجه‌ خود به درآمدزايي روي آورد.

وي بيان کرد: انجام برخی جراحي‌ها غیر اورژانسي در ساعات شب با فعال کردن بخش جراحي و بکارگيري کادر پزشکي در بيمارستان دولتي، صرفا براي افزايش درآمد دانشکده علوم پزشکي و رقابت با بخش خصوصي است در صورتيکه سهم بيمارستان از درمان مشخص است و اين بيماران بايد در اين بيمارستان خصوصي و با استفاده از امکانات مطلوب درمان مي شدند که دليل اين رويکرد نبود نگاه حمايتي بخش دولتي نسبت به بخش خصوصي است تا صرفا به دنبال رقابت و کسب درآمد باشد.

رويکرد رقابتي بخش دولتي نسبت به بخش خصوصي برداشته شود

شريف نيا، تصريح کرد: اين سوال مطرح مي‌شود که چه انگيزه‌اي براي يک پزشک و بيمارستان دولتي وجود دارد که بخواهد در ساعت 11 شب يک بيمار غير اورژانسي را در يک بيمارستان دولتي تحت عمل جراحي قرار دهد؟

وي در خصوص نحوه فعاليت دي کلينيک‌هاي خصوصي نيز گفت: براساس دستورالعمل، تمامي دي کلينيک‌ها بايد از يک بيمارستان پشتيبان برخوردار باشند تا در هنگام انجام جراحي‌هاي محدود چنانچه براي بيمار مشکلي در حين جراحي پيش آمد بلافاصله به نزديکترين بيمارستان اعزام شوند و طبيعتا بيمارستان فاطمه (س) که در چند قدمي تنها دي کلينيک بخش خصوصي اين شهرستان است بايد به عنوان پشتيبان در نظر گرفته شود. اما سوال اين است که چرا بيمارستان حضرت فاطمه (س) به عنوان پشتيبان اين مجموعه درماني در نظر گرفته نشده و بيمارستان شهيد مدرس که در فاصله‌اي نسبتا طولاني نسبت به دي کلينيک قرار دارد بايد پشتيبان قرار گيرد و اصلا آيا بخش دولتي مي‌تواند پشتيبان درماني بخش خصوصي باشد؟

شايعه پراکني هاي نادرست

وي گفت: با وجود اينکه اين بيمارستان مجهزترين و مدرن ترين بيمارستان شهرستان با برخورداري از حداکثر امکانات پزشکي و درماني است اما برخي اظهارنظرهای دور از انصاف و غیرواقعي در خصوص ناتواني کادر درماني و پزشکي اين بيمارستان توسط عده‌اي مطرح مي شود که آسيب جدي به ادامه روند فعاليت آن وارد کرده است.

چه بايد کرد؟

دکتر شريف نيا، در پاسخ به پرسش ديگري با عنوان چه سازوکار و راهکار مناسبي براي از سرگيري فعاليت اين بيمارستان وجود دارد، گفت: بهره مندي از ظرفيت پزشکان سطح شهر و حمايت نظام پزشکي شهرستان براي جذب پزشکان حاذق خارج از شهر با ايجاد سازوکار لازم در پرداخت به موقع مطالبات پزشکان، بروز شدن مطالبات و عدم تاخير در پرداخت بدهي‌ها، هماهنگي و تعامل بيشتر بخش دولتي با بخش خصوصي و از بين بردن رقابت در درآمد و نيز خريد خدمت بخش دولتي از بخش خصوصي براي تزريق نقدينگي از جمله راهکارهايي است که با اجراي آن شاهد بازگشايي مجدد و از سرگيري روند خدمت‌رساني درماني در اين بيمارستان خواهيم بود.

وي در خصوص خريد خدمت بخش دولتي از بخش خصوصي نيز گفت: موضوع خريد خدمت بخش دولتي از خصوصي مصوبه هيئت دولت است و اين بيمارستان در راستاي اجرايي شدن اين مصوبه آمادگي واگذاري بخشي از خدمات خود را به بيمارستان دولتي دارد و مي توان در قالب خريد خدمت، بخشي از بيماران بيمارستان دولتي را در بخش خصوصي بستري کرد.

وي در ادامه گفت: در جريان راه اندازي اين بيمارستان قرار بر اين بود که 30 درصد سهام اين بيمارستان به پزشکان واگذار شود و 30 درصد ديگر نيز سرمايه‌گذاري توسط غيرپزشکان صورت گيرد که اين موضوع محقق نشد در حالی که عملي شدن این مهم موجب تقويت نقدينگي بيمارستان خواهد شد.

وي به چالش‌هاي نبود نقدينگي در بيمارستان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در بخش دياليز براي سرويس دهي به بيماران دياليزي که اکثرا از اقشار آسيب پذير جامعه هستند به دليل نبود نقدينگي با چالش جدي مواجه هستيم چرا که شرکت‌هاي دارويي در قبال تحويل تجهيزات و داروهاي دياليز از بيمارستان حداکثر چک هاي سه ماهه دريافت مي‌کنند اما بيمه ها پس از بالغ بر 12 ماه پول بيمه‌هاي بيماران دياليز را پرداخت مي‌کنند در صورتيکه در تهران هزينه بيمه بيماران خاص و دياليزي جداگانه پرداخت مي‌شود اما در استان مرکزي اين گونه نيست و هم اکنون بخش دياليز بيمارستان بالغ بر 80 ميليون تومان به شرکت‌هاي دارويي بدهکار است و شرکت هاي دارويي نيز از تحويل دارو و تجهيزات بيماران دياليزي امتناع مي کنند.

دکتر شريف نيا، با اشاره به اينکه ماهانه بالغ بر يک سوم بيماران دياليزي شهرستان تحت پوشش خدمات بخش دياليز بيمارستان حضرت فاطمه (س) بودند، اظهار کرد: با تعطيلي اين بيمارستان بيماران دياليزي مجبورند به دليل حجم بالاي بيماران در شيفت شب و يا عصر بيمارستان شهيد مدرس دياليز شوند که سختي‌هاي خاص خود را دارد.

آماده واگذاري بيمارستان به بخش دولتي هستيم

وي در خصوص نتيجه جلسه هم انديشي براي برطرف کردن مشکلات اين بيمارستان که حدود سه هفته قبل از تعطيلي آن با حضور استاندار مرکزي و معاونين، نماينده مجلس، امام جمعه، فرماندار و مسئولان دانشکده علوم پزشکي ساوه برگزار شد گفت: در اين جلسه موضوع واگذاري بيمارستان به بخش دولتي و پيگيري پرداخت بدهي بانکي مطرح و دانشکده علوم پزشکي مکلف به پيگيري راهکارهاي طرح شده در جلسه از طريق وزارت بهداشت شد اما تا اين لحظه اين جلسه هيچ دستاوردي نداشته و عملا اتفاقي نيفتاده است.

وي ادامه داد: بنده به دليل علاقه اي که به شهر ساوه به عنوان زادگاه خود دارم و در عمل به وصيت پدرم اقدام به راه اندازي اين بيمارستان کرد و به دنبال سرمايه گذاري و درآمد اقتصادي متاثر از احداث اين بيمارستان نبودم چه بسا اگر اين هزينه در حوزه‌هاي ديگري نظير ساخت و ساز و ... اختصاص مي‌يافت قطعا درآمد هنگفتي بدست مي‌آمد. در هر حال آمادگي خود را براي واگذاري به بخش دولتي که از جمله راهکارهاي طرح شده در جلسه با استاندار بود را اعلام مي‌کنم و کتبا هم موافقت خود را منعکس کرده‌ام.

وي همچنين در خصوص موضوع خريد خدمت که هم اکنون در بيمارستان خصوصي آبيک قزوين اجرايي مي شود؛ نيز گفت: در خصوص اين پيشنهاد و راهکار اعلامي در اين جلسه نيز آمادگي خود را کتبا اعلام آمادگي کرده ام.

دکتر شريف نيا، تصريح کرد: از تمامي سرمايه گذاران نيز انتظار مي‌رود با تزريق بخشي از سرمايه خود در قالب خريد سهام بيمارستان، زمينه تامين نقدينگي براي پرداخت مطالبات و بدهي را فراهم کنند تا بتوان با جذب پزشک شاهد از سرگيري فعاليت اين مرکز مجهز درماني باشيم و مردم عزيز شهرمان از خدمات و برکات اين بيمارستان بهره مند شوند که آرزوي ديرينه بنده و پدرم بوده است.

وي در پايان يادآور شد: به دليل نبود پزشک در اين بيمارستان با توضيحات تکميلي که عنوان شد، شرايط به گونه‌اي رقم خورد که اين بيمارستان تعطيل شود تا خداي ناکرده با اعزام مصدومين سوانح رانندگي و بيماران اورژانسي، تاخير در خدمت دهي درماني به آنان موجب بروز اتفاقات ناگوار شود. با اين حال تا تعيين تکليف نهايي از سوي وزارت بهداشت و پيگيري تحقق مصوبات صورتجلسه مسئولان استاني و شهرستان اعلام مي کنم که آمادگي در اختيار قرار دادن فضاي بيمارستاني امکانات موجود در اين بيمارستان به بخش دولتي را به صورت رايگان دارم تا در ايام نوروز و احيانا در مواقع بحران احتمالي مردم از خدمات آن بهره مند شوند و خللي در خدمت رساني به مراجعين بوجود نيايد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group