سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

انتشار گزارش ایسنا در خصوص تعلل در افتتاح محور ساوه به بوئین‌زهرا که سبب ساز بروز خسارات قابل توجه جانی و مالی برای مردم شده بود، منجر به تشکیل جلسه شورای ترافیک استان در شهرستان زرندیه و مصوبه این شورا مبنی بر زیر بار ترافیک رفتن این محور مهم مواصلاتی کشور شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، با وجود اعلام مقامات اداره کل راهداری و حمل ‌ و نقل جاده‌ای استان مرکزی مبنی بر تکمیل شدن عملیات چهاربانده ‌ کردن محور ساوه بوئین‌زهرا و افتتاح آن همزمان با دهه فجر سال 95، ایرادات فنی موجود در این محور موجب شده بود تا پلیس راه افتتاح این محور را منوط به برطرف کردن این ایرادات اعلام کرده و افتتاح این شاهراه مواصلاتی کشور با تاخیر مواجه شود.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا و سوال از مراجع ذیربط بیانگر آن بود که دلیل تعلل در افتتاح این طرح که به زعم مقامات وزارت راه و شهرسازی تکمیل بوده و آماده بهره‌برداری است، ایرادات فنی پلیسی است و پلیس راه کشور مانع از افتتاح کامل این بزرگراه می‌شود .

تعلل در افتتاح این بزرگراه که بنا بر اعلام مقامات وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده بود موجب شد تا گزارشی با عنوان" در آستانه نوروز محور ساوه بوئین زهرا همچنان قربانی می‌گیرد/ توپ تکمیل پروژه در زمین کیست" در این خبرگزاری تهیه و به بررسی همه‌جانبه دلیل عدم افتتاح این شاهراه مواصلاتی پرداخته شود که در هشتم اسفندماه سال جاری بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت.

بلافاصله با انتشار این گزارش که حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با مقامات راه و شهرسازی استان، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه بود، جلسه شورای ترافیک استان مرکزی پس از بازدید اعضای شورای ترافیک از محور به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در شهرستان زرندیه تشکیل شد.

در انتهای گزارش ایسنا که منتج به ارائه راهکار و درخواست از مسئولان ذیربط شده بود، اینطور مطرح شد که " به نظر می‌رسد یک اراده جمعی و یک بازدید دسته جمعی با حضور مقامات وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌ ونقل کشور، پلیس راه و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در روزهای اخیر بتواند منجر به تصمیم‌گیری سریع و انجام یک کار جهادی برای تسریع در افتتاح این پروژه حیاتی شود .

تجربه نشان داده است که بازدیدهای انفرادی از یک پروژه و گرفتار شدن روند اعلام نظرها پس از بازدیدهای انجام شده به پروسه‌های زمانبر کاغذبازی‌های اداری اگر هم دردی از مشکل دوا کند، آنچنان طولانی است که به صرف هزینه‌های بسیار می‌انجامد و در خصوص این پروژه این هزینه‌ها علاوه بر مالی، جانی هم هستند .

محور ساوه بوئین‌زهرا محور خوش سابقه‌ای نیست و آنچه شرایط را در این محور بغرنج‌تر می‌کند، نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای نوروزی در این محور است و با توجه به سابقه درخشان این محور در ثبت رکورد مخصوص به خودش در حوزه تصادفاتی از نوع شاخ‌به‌شاخ شدن! به نظر می‌رسد به لطف تعلل و تاخیری که در تکمیل و افتتاح این محور صورت می‌گیرد، مقصد سفرهای نوروزی در این محور مجالس ترحیم و تسلیت باشد، نه دید و بازدیدهای سرشار از شادی و نشاط خانوادگی و سرنوشت مسافران تلخ‌کامی و شوربختی باشد، نه شیرین‌کامی و خوشبختی! "

از این رو بازدید دسته جمعی اعضای شورای ترافیک استان مرکزی از این محور در همین راستا صورت گرفت تا با تشکیل یک جلسه فوریتی اقدام عاجل صورت گیرد و در ایام عید شاهد وقوع تصادفات شاخ به شاخ در این محور که بنا بر اعلام پلیس راه در سال جاری بر اثر وقوع تصادفاتی در این محدوده 15 کیلومتری 12 نفر از هموطنان‌مان جان خود را از دست داده‌اند و علت بروز تمامی این تصادفات مرگبار و از دست رفتن این تعداد از شهروندان تصادف رخ ‌ به ‌ رخ یا شاخ‌به‌شاخ بوده است، نبوده و هموطنان ما که اغلب از این مسیر به سمت شمال و شمال غرب کشور حرکت می‌کنند، با خاطره خوش سفر کنند.

در همین رابطه و پس از برگزاری جلسه شورای ترافیک، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی گفت: کل طول مسیر محور ساوه و زرندیه به بوئین‌زهرا در حوزه استحفاظی استان مرکزی 48 کیلومتر است که 31 کیلومتر از آن با ارتقاء از جاده دوبانده به بزرگراه تحت عنوان قطعه اول در گذشته به بهره‌برداری رسیده بود.

عزیز فیلی افزود: برای ارتقای 17 کیلومتر باقیمانده از این محور دو بانده به بزرگراه بالغ بر 20 میلیارد تومان توسط کارفرمای پروژه که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است، هزینه شده است.

وی در ادامه با اشاره به ایراداتی که توسط پلیس راه در این محور گرفته شده و این ایرادات فنی مانع از افتتاح آن شده است، گفت: بررسی میدانی و بازدید از نزدیک این محور که با حضور اعضای شورای ترافیک انجام شده بیانگر آن بود که این ایرادات به شکلی نیست که مانعی برای زیر بار ترافیک نرفتن این محور شود گرچه برخی از ایرادات طی روزهای اخیر برطرف شده و تلاش برای برطرف کردن تمامی ایرادات همچنان ادامه دارد.

فیلی با اشاره به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروز و حجم قابل توجه تردد وسایط نقلیه سبک و سنگین از این محور و وقوع تصادفات مرگبار که عمده دلیل وقوع آنها برخورد از مقابل یا به اصطلاح شاخ‌به‌شاخ است، گفت: در جلسه شورای ترافیک با اشاره به اعلام آماری مبنی بر جان باختن 15 هموطن در سالجاری بر اثر تصادفات شاخ‌به‌شاخ، مصوب شد که 17 کیلومتر باقی مانده از این محور قبل از آغاز سفرهای نوروزی زیربار ترافیک برود.

وی بیان کرد: با تصویب شورای ترافیک مقرر شد به منظور جلوگیری از حوادث رانندگی و کاهش تلفات جاده‌ای، این محور به صورت غیررسمی افتتاح و زیربار ترافیک برود و ایرادات مربوطه نیز برطرف و پس از تعطیلات نوروز با حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به طور رسمی افتتاح شود.

معاون استاندار مرکزی در ادامه با تقدیر از گزارش ایسنا و دغدغه این خبرگزاری به منظور تعیین تکلیف افتتاح این محور مواصلاتی مهم کشور که انعکاس دهنده نگرانی افکار عمومی بوده و خواسته بحق مردم است، گفت: این گزارش را مطالعه کردم و باید بگویم که انتشار این گزارش تاثیرگذار به منظور تحقق یک اراده جمعی برای زیربار ترافیک رفتن این محور مایه قدردانی و سپاس است.

ضمن تقدیر از حسن نظر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نسبت به ایسنا و دستور قاطع وی برای زیر بار ترافیک رفتن این محور که نوید پایانی بر شاخ‌به‌شاخ شدن خودروها در این محور می‌دهد، از آنجاکه رفع ایراداتی که توسط پلیس یا هر سازمان دیگری به پروژه وارد شده است، نیز نیازمند یک عزم ملی و اراده جمعی است، لذا انتظار می‌رود تا شاهد یک اقدام و عمل دیگر برای برطرف کردن ایراداتی که توسط پلیس راه احصا شده است بوده و با توجه به افزایش قانونی سرعت در این محور به دلیل بزرگراه شدن آن، شاهد بروز وقایع تلخ رانندگی که عمده آنها واژگونی احتمالی خودروها خواهد بود، نباشیم و با ایمن‌سازی این محور به طور کامل عامل جاده که یکی از سه عامل انسانی، خودرو و جاده است را از دلایل بروز سوانح رانندگی در این محور مهم و استراتژیک کشور حذف کنیم .

قطعا در احداث بزرگراه‌ها نقاط حادثه خیزی بوجود خواهد آمد که سرعت زیاد خودروها، موجب عدم کنترل لازم توسط رانندگان شده و منجر به وقوع سوانح رانندگی در این نقاط خواهد شد. امید است با نصب علائم راهنمایی و رانندگی به میزان لازم، نصب روشنایی و برطرف کردن ایرادات فنی جاده، زمینه سفری ایمن و بدون حادثه برای هموطنانی ایجاد شود که این محور را برای تردد خود انتخاب می‌کنند.

علی فرقانی - ایسنا منطقه مرکزی

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group