جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

کارشناس مسئول حوزه باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان زرندیه با اشاره به اینکه خشکسالی و شوری آب، حیات باغات پسته این شهرستان را تهدید می‌کند، گفت: پائین بودن کیفیت آب در زرندیه چالشی جدی‌تر از کمیت آن است و بالارفتن شوری آب و گاها تلخی آن، نه تنها به درختان آسیب وارد می‌شود بلکه تهدیدی برای نابودی خاک است.

جعفر عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه استان مرکزی یکی از استان‌های تولید کننده مطرح پسته در سطح کشور است، اظهار کرد: این استان رتبه ششم تولید پسته از نظر سطح زیر کشت و میزان برداشت را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت پسته استان مرکزی بالغ بر ۱۲ هزار هکتار است، افزود: افزون بر ۷۵ درصد سطح زیر کشت پسته استان مرکزی در شهرستان زرندیه قرار دارد و ارقامی نظیر اکبری، احمدآقایی، کله‌قوچی، فندقی و قزوینی در این منطقه کشت می‌شود که رقم قزوینی برای مصارف مغز و خلال پسته مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایر ارقام برای تازه‌خوری و به صورت خشکباری مصرف می‌شود.

وی به مزیت پسته این شهرستان در حوزه صادرات اشاره کرد و افزود: بالغ بر ۸۵ درصد پسته خشکباری شهرستان از طریق مبادی مختلف چه به صورت مستقیم از سوی باغداران و تولیدکنندگان یا از طریق تجار و بازرگانان به خارج از کشور نظیر کشورهای آسیای شرقی، غربی و آسیای میانه، حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

عباسی افزود: در سنوات گذشته برخی کشورهای اتحادیه اروپا و برخی کشورها نظیر کانادا، آمریکا و ... مقاصد صادراتی پسته تولیدی زرندیه بودند که به دلیل برخی مشکلات و موانع صادراتی نظیر وضع عوارض، قوانین و مقررات سختگیرانه برای بازرگانان و کشتی‌رانی و نیز گشایش LC و مشکلات بیمه‌ای میزان صادرات به اروپا کاهش یافته و بیشترین صادرات به کشورهای آسیایی و حاشیه خلیج فارس صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر هشت هزار و ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت پسته شهرستان زرندیه است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری قریب به ۱۳ هزار تن پسته با ۱۳۰۰ کیلو میانگین تولید در هر هکتار در این شهرستان تولید شود.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی شهرستان زرندیه به اشتغال پایداری که متاثر از پسته کاری در این منطقه ایجاد شده اشاره کرد و افزود: به ازای هر سه هکتار یک شغل دائم و به ازای هر پنج هکتار سطح زیر کشت یک شغل پاره وقت در این شهرستان ایجاد شده است و در مجموع سه هزار نفر به صورت مستقیم و به صورت فصلی و مقطعی در زمان برداشت در باغات کار می کنند و برای افزون بر ۱۰ هزار نفر فرصت شغلی در قالب برداشت، فرآوری و ناوگان حمل‌ونقل و بسته‌بندی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین واحد تولید پسته ارگانیک کشور در شهرستان زرندیه است، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۷۴۰ هکتار باغ پسته کاملا ارگانیک در زرندیه وجود دارد که بدلیل عدم استفاده از کود، سم و موادشیمیایی دارای گواهی از شرکت‌های اروپایی بوده و اروپائیان متقاضیان پروپاقرص پسته ارگانیک هستند.

عباسی با اشاره به اینکه کمبود منابع آبی مهمترین مشکل پسته کاران زرندیه است، گفت: کیفیت و کمیت آب دو موضوع مهم در حوزه تنش آبی این شهرستان مطرح است. کمبود آب در زرندیه به خصوص در منطقه سلطان احمدلو این شهرستان که قطب پسته‌کاری به شمار می‌رود بیشتر احساس می‌شود. کمبود آب توام با کاهش کیفیت و شوری آب یک معضل جدی است که برای درخت آسیب‌زاست.

وی تصریح کرد: پائین بودن کیفیت آب در این شهرستان چالشی جدی‌تر از کمیت آن است که به دلیل بالارفتن شوری آب و گاها تلخی نه تنها به درختان آسیب وارد می‌کند بلکه تهدیدی برای نابودی خاک است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۵ درصد باغات پسته این شهرستان مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ای و نوین هستند، اظهار کرد: شوری بالای آب مانعی برای تجهیز مابقی باغات به سیستم آبیاری نوین است و طبق نظر کارشناسان جهادکشاورزی شوری آب مانع از اجرای روش‌های نوین آبیاری خواهد شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group