جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرعامل مجتمع تولید و پرورش شترمرغ زرندیه با اشاره به عدم توجیه اقتصادی پرورش شترمرغ در شرایط موجود و بیکار ماندن ۷۰ درصد ظرفیت این مجموعه، گفت: این مجتمع برای کمک به تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز مردم به دنبال تغییر کاربری و تولید و پرورش همزمان شترمرغ به همراه گوسفند و گوساله پرواری است.

پرویز شیبانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از سرمایه گذاری‌ ۴۰ هزار میلیارد ریالی‌ صورت گرفته در این مجتمع اظهار کرد: تغییر کاربری مجتمع شترمرغ  زرندیه به گوساله پرواری همراه با تکمیل زنجیره تولید صفر تا صد و  وجود کشتارگاه نیمه تمام‌ که بهره برداری از آن نیازمند تامین ۵۰ میلیارد ریال‌ اعتبار است، همچنین راه اندازی صنایع بسته‌بندی گوشت و آلایش و ... که در درون پروژه دیده شده می‌تواند منجر به رونق مجتمع شود، البته برای تجهیز مجتمع به کارخانه خوراک دام نیز هدفگذاری شده است.

وی گفت: این مجتمع برای تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز مردم  و استفاده بهینه از سرمایه گذازی انجام شده هدفگذاری شده است و تنها راه نجات آن از شرایط موجود، تغییر کاربری است که با پیگیری‌های انجام شده از سازمان جهاد کشاورزی استان و معاون بهبود تولیدات دام  وزارت جهادکشاورزی و نیز مساعدت مسئولین، انجام خواهد گرفت.

او افزود: در وهله اول طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت تعاونی، به دنبال تولید و پرورش گوساله پرواری بعد از موافقت دستگاه‌های یاد شده هستیم و در وهله دوم از آنجاکه بین شترمرغ و گوساله پروار هیچگونه بیماری مشترکی وجود ندارد (به جز جنون گاوی که آنهم در کشور وجود ندارد) چند عضو این تعاونی که تصور می‌کنند هنوز پرورش شترمرغ توجیه اقتصادی دارد، می توانند به پرورش این پرنده در این مجموعه ادامه دهند.

مدیرعامل بزرگترین مجتمع تولید و پرورش شترمرغ کشور در زرندیه در ادامه با اشاره به اینکه کشتارگاه مجتمع شترمرغ زرندیه در حال حاضر از نظر فیزیکی و ساختمانی حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: طراحی این کشتارگاه به گونه‌ای انجام شده که کشتار انواع دام سبک و سنگین به منظور مرتفع کردن نیاز تولیدکنندگان شرکت تعاونی صورت گیرد و بتواند به دامداران منطقه خدمات لازم را ارائه کند تا علاوه بر برطرف کردن نیاز آنان درآمدزایی برای تعاونی داشته و منجر به قطع دست دلال‌ها و واسطه‌ها شود.

وی افزود: همچنین در طراحی این کشتارگاه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های احتمالی دام‌هایی که از بیرون برای کشتار آورده می‌شوند، ورود این دام‌ها با احداث راه دسترسی مجزا به میدان دام و کشتارگاه و تمهیدات بهداشتی با حضور دامپزشکان مستقر صورت گیرد تا با دام های درون واحدهای پرورشی مجتمع هیچگونه ارتباط و تداخلی‌ به عمل نیاید.

او اظهار کرد: این کشتارگاه مجهز به بخش‌های مختلف از جمله خط کشتار دارای سردخانه و ... بازرسی دام زنده قبل از کشتار و بازرسی گوشت و امعا و احشاء، بسته بندی و ... با حضور و تحت نظارت دامپزشک مورد تایید دامپزشکی شهرستان و استان و مستقر در مجتمع خواهد بود.

مدیرعامل بزرگترین مجتمع تولید و پرورش شترمرغ کشور در زرندیه کمبود اعتبار را دلیل تاخیر در بهره‌برداری از کشتارگاه اعلام کرد و افزود: هدف از راه‌اندازی کشتارگاه مجتمع زرندیه که از ۱۸ سال پیش هدفگذاری شده این بوده است که بتوان گوشت تولیدی را به صورت مستقیم وارد بازار کرد وبا قطع واسطه‌ها از خام فروشی جلوگیری بعمل آورد.

وی افزود: تکمیل و راه اندازی این کشتارگاه موجب خواهد شد که محصولات این مجتمع به صورت عرضه مستقیم و با برند این شرکت تعاونی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود و دیگر فضایی برای فعالیت دلالان و واسطه‌ها ایجاد نخواهد شد و سودی که نصیب دالان می‌شد به تولید کننده و مصرف کننده برگردد که این فرایند در نهایت کاهش قیمت عرضه‌ محصول را نیز به همراه‌ خواهد داشت. ‌

شیبانی گفت: در صورت تامین اعتبار، علاوه بر تکمیل فضای فیزیکی ساختمانی و سیستم فاضلاب، گرمایشی و سرمایشی، برای خرید و تجهیز ماشین آلات و تجهیزات خط کشتار سردخانه، و بسته بندی گوشت و آلایش و ... اقدام خواهد شد. در واقع در صورت تامین اعتبار مورد نیاز پنج میلیارد تومانی، می‌توان پیش‌بینی کرد که این مجموعه تا پایان سال جاری در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین مجتمع پرورش شترمرغ کشور در این شهرستان همچنان متاسفانه با ۳۰ ظرفیت کار می‌کند گفت: این ۳۰ درصد هم  با مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش قیمت‌ نهاده و هزینه‌های کارگری‌ مواجه است و قادر به فعالیت ۱۰۰ درصدی در واحدهای تولیدی نیست.

 وی همچنین افزود: در حال حاضر از هر پرنده با متوسط وزن ۱۰۰ کیلوگرم حدود ۳۳ کیلو و سالانه حدودا ۱۰۰ تن گوشت تولید می‌شود که این میزان تولید نسبت به  ظرفیت واقعی مجتمع که تولید آن ۱۰۰۰ تن در سال است زیبنده نیست.

شیبانی تصریح کرد: اعضای شرکت تعاونی  شترمرغ زرندیه که بالغ بر ۸۰ درصد آنان دارای تحصیلات آکادمیک هستند و از سطح علمی و تجربی و دانش بالایی در کنار کارشناسان دامپروری و دامپزشکان برخوردارند، درصدد هستند با تغییر کاربری، با وجود همه مشکلات، به تولید اهتمام ورزیده و سهم بسزایی در تولید پروتئین حیوانی در استان و کشور داشته باشند.

او گفت: با زیرساخت‌های موجود در واحدهای‌ مجتمع، همانند فضای پرورش شامل قسمت‌های مسقف‌ و باز و نیز آخور و آبشخور، انبار علوفه و ... خانه کارگری و دفتر مدیریت در واحد های تولیدی، قابلیت فعالیت برای پرورش قریب به هفت هزار گوساله  پروار در این مجموعه وجود دارد که عدد بسیار بالایی است و در صورت تحقق، این مجتمع را به قطب تولید گوشت گوساله و شترمرغ تبدیل خواهد کرد که میزان اشتغال را می‌تواند از حدود ۱۸۰ نفر فعلی به حداقل ۵۰۰ نفر مستقیم و دو هزار نفر غیرمستقیم افزایش دهد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group