جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس شورای اسلامی شهر رازقان خواستار استقرار مجدد نمایندگی ادارات شهرستان زرندیه در شهر رازقان، مرکز بخش خرقان شد و گفت: مردم این منطقه برای تردد به شهر و انجام امور اداری از طریق جاده پرخطری که حجم قابل توجهی از ترددهای وسایط نقلیه سنگین و سبک و سوانح جاده‌ای را به خود اختصاص داده با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

داوود قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، خواستار تقویت فعالیت‌های فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسعه و تقویت امکانات فرهنگی و هنری و نیز ارتقای سرانه کتابخوانی در این منطقه شد و افزود: عدم استقرار نمایندگی اکثر ادارات در مرکز بخش، اهالی را با مشکلات جدی مواجه کرده و این در حالی است که شورای اسلامی بارها آمادگی خود را جهت اختصاص زمین به منظور احداث نمایندگی ادارات و استقرار آنها در مرکز بخش اعلام کرده است.

وی بیان کرد: نبود نمایندگی ادارات در این شهر مشکلاتی را برای اهالی در تردد به شهر از طریق جاده پرحادثه و ناایمن ایجاد کرده است و اهالی باید با مشقت فراوان خود را برای انجام کارهای اداری به شهرستان زرندیه برسانند.

قبادی با تاکید بر اینکه نمایندگی برخی از ادارات شهرستان در گذشته در بخش مستقر بود، اظهار کرد: از مسئولان شهرستان درخواست می‌شود که ادارات‌مان را به خودمان برگردانید. مردم این منطقه برای تردد به شهر و انجام امور اداری از طریق جاده پرخطری که حجم قابل توجهی از ترددهای وسایط نقلیه سنگین و سبک و سوانح جاده‌ای را به خود اختصاص داده با مشکلات فراوانی مواجه هستند. متاسفانه سرویس حمل و نقل عمومی برای انجام امور اداری نیز از شهر رازقان به مامونیه مرکز شهرستان زرندیه وجود ندارد و نیاز است تا نمایندگی ادارات نظیر کمیته امداد، ثبت احوال، بانک ها و ... در بخش مستقر شوند.

وی همچنین به محور مواصلاتی نامناسب و پرحادثه بخش خرقان اشاره کرد و افزود: وجود معادن متعدد، باریک بودن جاده‌ خرقان و اینکه جاده مذکور صرفا سال‌ها قبل برای تردد تعداد محدودی خودرو زیرسازی و احداث شده و در حال حاضر علاوه بر معیوب بودن، جوابگوی تردد حجم بالای کامیون‌های معادن و خودروهای عبوری نیست و حوادث متعدد جاده‌ای در آن بوقوع پیوسته، تلفات جانی و مالی بسیاری را در این منطقه بر جای گذاشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر رازقان از مسئولین خواست تا شهرستان را تنها در بخش مرکزی و مرکز شهرستان تعریف نکنند و ضمن همکاری مستمر با شوراهای اسلامی بخش خرقان خاصه شورای اسلامی شهر رازقان، این منطقه را از محرومیت‌هایی که وجود دارد خارج کنند تا شهروندان رازقانی بتوانند از بدیهی ترین امکانات و زیرساخت‌های شهری با مساعدت مالی و تخصیص بودجه برخوردار شوند.

وی در ادامه گفت: رازقان بدلیل ویژگی‌های منحصربفرد در حوزه گردشگری، کشاورزی و اقلیم آب و هوایی مساعد، مستعد سرمایه گذاری در مسیر توسعه است. منابع درآمدی شهرداری‌ها به دلیل اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده کاهش یافته است و این محدودیت‌ها بویژه در شهرهای کوچک و کم جمعیت محسوس تر است، اما با وجود محدودیت های مالی پروژه های متعددی در این منطقه تعریف و اجرا شده است.

وی در ادامه به مهمترین مشکلات و موانع توسعه‌ای پرداخت و گفت: توسعه شهر رازقان به عنوان مرکز بخش خرقان ضرورت دوچندان دارد. در سال‌های گذشته با توجه به حمایت دولت‌ها از شهرداری‌ها، اکثر شهرداری‌های استان پیشرفت خوبی را در اجرای طرح‌های عمرانی خود تجربه کرده‌اند که سبب تغییر چهره بسیاری از شهرها شده، اما شهر رازقان جزو معدود شهرهای استان است که مشکلات زیرساختی و اولیه آن همچنان به قوت خود باقی مانده و با وجود گذشت افزون بر یک دهه از شهر شدن رازقان، تنها نام شهر را با خود یدک می‌کشد.

قبادی با تاکید بر اینکه شهر نوپای رازقان نیازمند توجه بیشتر و نگاه جدی برای تحقق اهداف توسعه  است، اظهار کرد: بدلیل کمبود اعتبارات مالی، امکانات و خدمات مورد نیاز شهروندان رشد قابل توجهی نداشته و باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها و تقویت مبلمان شهری با رعایت ضوابط شهرسازی و با بهسازی معابر، فضای شهری را ایده‌آل  کرد که اینکار با اعتبارات محدود شهرداری امکان پذیر نیست و باید از اعتبارات استانی و شهرستانی سهم بیشتری را برای این شهر در نظر گرفت.

وی خواستار همراهی مسئولان برای تخصیص بیشتر اعتبارات برای از بین بردن چالش های جدید شهر رازقان شد و گفت: برای جوانان این بخش، اشتغال پایدار ومناسبی وجود ندارد، لذا بر این اساس شورای اسلامی شهر رازقان با رایزنی های انجام شده تعدادی از سرمایه گذاران بومی و غیر بومی را جهت سرمایه گذاری در مرکز بخش (شهر رازقان) متقاعد کرده و امید است با همت مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی استان و شهرستان و فرمانداری زرندیه، این مهم در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

وی تصریح کرد: علیرغم مشکلات ملی متعدد و درآمد کم و ناپایدار شهرداری، اقدامات شهرداری رازقان در ارائه خدمات خصوصا پروژه‌های شهری را نباید نادیده گرفت. با اینکه این اعتبارات محدود به زحمت کفاف هزینه های جاری مجموعه شهرداری را می‌دهند، دست به اقدامات در خور توجهی از جمله پروژه های بهبود عبور و مرور، خدمات شهری و احداث جایگاه عرضه سوخت دو منظوره در شهر زده است.

وی به نبود زیرساخت های ورزشی در بخش خرقان و شهر رازقان اشاره کرد و افزود: شهر رازقان از حداقل‌های زیرساخت ورزشی و فرهنگی محروم است و عقب ماندگی این منطقه از این شاخص‌ها مسیر توسعه را ناهموار می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر رازقان در ادامه گفت: منطقه خرقان به لحاظ کوهستانی بودن و آب و هوای مساعد قابلیت تبدیل شدن به منطقه گردشگری را دارد و لازم است اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به کارشناسی و مطالعه موضوع پایلوت گردشگری قرار دادن بخش در شهرستان اقدام جدی را به عمل آورد.

وی چاره اندیشی برای برطرف کردن کمبود آب شرب بویژه در فصل تابستان، ارتقای شاخص‌های درمانی به منظور برخورداری مردم این منطقه از خدمات بهینه حوزه سلامت و فعالیت شبانه روزی درمانگاه  در مرکز بخش و ارائه خدمات بهینه آموزشی برای دانش آموزان را از دیگر چالش‌های پیش رو بیان کرد و گفت: بخش خرقان دارای یک جایگاه سوخت در روستای وسمق است که آن هم بارها و بارها به دلایلی تعطیل شده و اکنون که نیمه فعال است پاسخگوی نیاز اهالی بخش نیست و لازم است جایگاه سوخت شهر رازقان به عنوان مرکز بخش و گذرگاه جایگاه دومنظوره CNG و بنزین با تزریق اعتبار ویژه‌ای فعال شود.

وی همچنین گفت: بافت قدیمی شهر رازقان از نظر شبکه برق‌رسانی فوق‌العاده فرسوده است و مدت‌هاست همراه اول در این شهر آنتن دهی مناسبی ندارد. لازم است در این خصوص نیز تمهیدات لازم اتخاذ شود تا مشکل دانش آموزان در شرایط کرونایی و آموزش مجازی با تقویت اینترنت برطرف شود.

رئیس شورای اسلامی بخش خرقان همچنین خواستار همکاری نظام بانکی برای اعطای تسهیلات بانکی با پذیرفتن سند اراضی کشاورزی به عنوان وثیقه شد و افزود: مردم بخش به دلیل عدم جداسازی اراضی ملی از مستثنیات توسط اداره منابع طبیعی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که لازم است در اسرع وقت اداره منابع طبیعی استان در این خصوص چاره اندیشی کند.

وی نوسازی و بهسازی ناوگان مسافربری عمومی برای تردد ایمن مردم به شهرستان های ساوه و زرندیه، تهران و قم، محاسبه تعرفه گاز منطقه به علت سردسیر بودن منطقه و طولانی بودن فصل سرما بر اساس تعرفه سردسیری را از دیگر خواسته های مردم این بخش عنوان کرد.

وی به اشاره به ملی بودن بخش اعظمی از اراضی مسطح و مرغوب محدوده شهری رازقان گفت: یکی از مهمترین مشکلات مردم این منطقه، ملی اعلام کردن اراضی است که با وجود مستنداتی که دارند، اختلافاتی با منابع طبیعی وجود دارد و ضرورت دارد که این معضل هر چه سریعتر در کمیته رفع تعارضات در کمیسیون ماده پنج استانداری مرکزی و با مساعدت اداره منابع طبیعی و راه و شهرسازی مطرح و برطرف شود.

رئیس شورای اسلامی رازقان تصریح کرد: بیشتر اراضی شهر رازقان ملی و در تصرف منابع طبیعی و راه و شهرسازی است و مالکیت آن برای شهروندان تثبیت نشده است. از طرفی زمین مناسب برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال وجود ندارد و سرمایه گذاران بدلیل نبود زمین و زیرساخت مناسب انگیزه ای برای سرمایه گذاری ندارند.

وی همچنین از اهدای ۱۴۰ بسته معیشتی در قالب طرح کمک مومنانه در دو مرحله برای ۷۰ نفر از شهروندان رازقانی به ارزش ۳۰ میلیون تومان با مشارکت شهرداری و خیرین خبر داد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group