چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: سروصداهایی که در حوزه کارگری استان ایجاد شده است به معنای آن نیست که شرایط اقتصادی استان وخیم و بحرانی است.

به گزارش ایسنا، سعید فرخی در جلسه کمیته حمایت قضائی از تولید و سرمایه گذاری کشور که در یکی از شرکت های شهرک صنعتی مامونیه شهرستان زرندیه با حضور معاون دادستان کل کشور و معاون وزیر صنایع و برخی مقامات کشوری و استانی برگزار شد، به اجرایی نشدن برخی مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه های اقتصادی در حوزه تولید اشاره کرد و افزود: اجرا نشدن برخی مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مهمترین دغدغه دستگاه‌های اجرایی استان است که بعضا مورد بازخواست دستگاه‌های نظارتی قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: در جریان سفر ریاست قوه قضائیه به استان مرکزی از مقام عالی دستگاه قضائی درخواست شد مجریان مصوبات کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید همچون سازمان‌های امور مالیاتی، تامین اجتماعی، نظام بانکی و ... که موفق به اجرای مصوبات نمی شوند، تحت تعقیب قرار نگیرند، چرا که در این جلسات با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیمی اتخاذ شده و الزاماتی برای این سازمان ها در نظر گرفته شده، اما بنا به دلایلی اجرایی نشده است.

معاون استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه عدم اجرایی شدن برخی مصوبات کارگروه‌های ستاد تسهیل بویژه نظام بانکی را نباید رفتاری متقلبانه برشمرد، افزود: انتظار می‌رود از بکار بردن چنین الفاظی از سوی برخی مدیران صنایع و سرمایه گذاران در این خصوص، اجتناب شود.

وی با اشاره به برخی چالش های کارگری بوجود آمده در استان مرکزی، گفت: سروصداهایی که در حوزه کارگری استان ایجاد شده به معنای آن نیست که شرایط اقتصادی استان وخیم و بحرانی است، بلکه با گذشت ۱.۵ سال از اعمال تحریم‌های ظالمانه وضعیت اقتصادی استان به مراتب بهتر از سال گذشته است.

فرخی به بیان برخی شاخص های اقتصادی استان مرکزی پرداخت و افزود: در نیمه نخست سال گذشته ۵۹ واحد تولیدی استان حقوق معوقه داشتند، در حالیکه در ۶ ماهه نخست سالجاری این میزان به ۴۰ واحد کاهش یافته است و بیانگر آن است که شرایط اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی رو به بهبود است.

وی افزود: در سال گذشته ۲۰۵ ماه حقوق معوقه در واحدهای صنعتی و تولیدی استان به ثبت رسید و جمعیت کارگری درگیر این مسئله معادل هفت هزار و ۱۳۶ نفر بود، اما در سال جاری این آمار به ۱۴۲ ماه کاهش یافته است و پنج هزار و ۵۰۰ نفر را شامل شده است.

معاون استاندار مرکزی افزود: در سال گذشته تعداد مقرری بیمه بیکاری در سطح استان حدود ۶ هزار و ۳۰۰ نفر بوده است در حالیکه هم اکنون جمعیتی معادل پنج هزار و ۶۰۰ نفر را شامل می‌شود. برقراری مقرری در سال گذشته حدود دو هزار  و ۹۰۰ مورد بوده است که امسال حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر است و این رقم نشان می دهد که آمار افرادی که در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیکار شده اند، کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: بهبود شرایط اقتصادی در حوزه تولید و صنعت در سالجاری در سایه تلاش فعالان اقتصادی به عنوان رزمندگان جنگ اقتصادی به فرموده رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است که با سعی وافر مانع از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی شدند.

فرخی افزود: در سالجاری رشد ۲۰ درصدی در صدور میزان پروانه‌های بهره برداری نسبت به سال گذشته صورت گرفته و صدور جوازهای تاسیس نیز ۳۰ درصد افزایش داشته است، همچنین ۸۰۳ جواز تا نیمه نخست سالجاری صادر شده که از این میزان ۷۵۰ جواز دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰ درصد است

معاون دادستان کل کشور گفت: مشکلات حوزه تولید و تحقق رونق تولید با پشت میزنشینی و صرفا مکاتبه برطرف نمی‌شود و اولویت دستگاه قضائی بازدید میدانی و کار عملیاتی است.

به گزارش ایسنا، سعید عمرانی در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات جلسه کمیته حمایت قضائی از تولید و سرمایه گذاری کشور که در شرکت هیربد واقع در شهرک صنعتی مامونیه شهرستان زرندیه با حضور معاون وزیر صنایع و برخی مقامات کشوری و استانی برگزار شد، پرداخت و اظهار کرد: سیاست قوه قضائیه این است که هیچ واحد تولیدی نباید تعطیل شود و هیچ کارگری نباید بیکار شود.

وی افزود: اولویت در اداره یک بنگاه تولیدی و مجموعه صنعتی، اشتغال نیروی کار بکار گرفته شده است و این مهم به عنوان سیاست اصلی دستگاه قضائی در دستور کار قرار دارد.

معاون دادستان کل کشور به عضویت دستگاه قضائی در کارگروه‌های رونق تولید اشاره کرد و افزود: مسائل مختلفی در بنگاه‌های تولیدی سراسر کشور وجود دارد و برخی از این واحدها یا در آستانه تعطیلی هستند یا مشکلاتی پیش رو دارند که زمینه ساز تعطیلی آنها خواهد شد که در این شرایط دستگاه قضائی برای جلوگیری از تعطیلی این واحدها به موضوع ورود کرده و مشکلات را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

وی افزود: برخی از مشکلات تولید منجر به تعدیل نیرو، کاهش ظرفیت تولید و نهایتا منجر به بروز چالش‌های کارگری و تعطیلی کارخانجات می‌شود در صورتیکه با بازدید میدانی و کار عملیاتی می توان مشکلات را برطرف کرد.

عمرانی، حل مشکلات و موانع پیش روی شرکت هیربد را منجر به فعالیت سه شیفته این واحد تولیدی و بازگشت نیروی کار تعدیل شده به چرخه تولید دانست و افزود: قوه قضائیه بر حمایت از تولید مصمم است و باید با همه توان از ظرفیت‌های تولید استفاده کرد و همه مراجع ذیربط در این رابطه باید به میدان بیایند. اعتقاد و ایمان کافی و انگیزه بالا توام با تلاش همه جانبه موجب تحقق رونق تولید خواهد شد و باور قلبی داریم که برای رونق تولید هیچ بن بستی وجود ندارد.

وی با تاکید بر استفاده از داشته ها و ظرفیت‌های درونی کشور افزود: همه باید با بهره گیری از اختیارات و توان موجود به مقابله با جنگ اقتصادی بپردازیم و تهدیدهای دشمن را به فرصت تبدیل کرده و از استعدادهای بالقوه کشور بهره برداری کنیم.

معاون دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را داراست، گفت: هفت درصد منابع جهان در ایران قرار دارد و باید امکان استفاده از این منابع را با بکارگیری نیروی جوان فراهم کرد.

به گزارش ایسنا، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز گفت: در اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به منظور پیشگیری از بروز اختلال در روند تولید و اشتغال واحدهای تولیدی کشور و پیرو تاکیدات رهبرمعظم انقلاب و دولت، نخستین جلسه کمیته حمایت قضائی تولید و سرمایه گذاری کشور به ریاست معاون دادستان کل کشور در شرکت هیربد زرندیه تشکیل شد.

میثم زالی افزود: هدف از تشکیل جلسه اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بود که با اجرای مصوبات، میزان اشتغال این واحد تولیدی به ۱۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: هیچ کارمند بانک یا ممیز مالیاتی و هیچ کارمندی در دستگاه‌های اجرایی نباید اختلالی در روند تولید و اشتعال واحدهای تولیدی در سراسر کشور ایجاد کند.

زالی با تاکید بر ضرورت تحقق رونق تولید در کشور بیان کرد: با عزم دستگاه قضائی زمینه اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فراهم خواهد شد و امیدواریم شاهد رونق تولید واقعی در کشور با وجود اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه باشیم و در پایان سال کارنامه درخشانی در راستای رونق تولید محقق شود.

به گزارش ایسنا، محمدتقی آبایی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در حاشیه این جلسه گفت: در این جلسه بر رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال و کارگران تاکید و مصوب شد که کلیه مصوبات این کمیته حتمی و لازم الاجراست.

وی افزود: مقرر شد کلیه بانک‌های عامل موظف هستند محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه در نظر بگیرند تا املاک ملکی کمتر در حوزه تولید به وثیقه گرفته شود و همکاری بیشتری در حوزه تولید بانک‌ها با کارخانجات تولیدی بعمل آید، همچنین بر ارزیابی مجدد وثایق شرکت هیربد زرندیه توسط بانک‌های دی و رفاه کارگران تاکید شد.

آبایی در ادامه گفت: با وجود مشکلاتی که ناشی از سوء مدیریت در گذشته بوده و گریبانگیر برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان شده، شرایط تولیدی و اقتصادی استان مطلوب است.

وی افزود: در نیمه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد واحدهایی که دارای حقوق معوق هستند به ۴۰ واحد رسیده است در حالیکه در سال گذشته این رقم ۵۹ واحد بوده است.

وی به نرخ بیکاری استان مرکزی براساس اعلام مرکز آمار ایران اشاره کرد و گفت: آخرین نرخ بیکاری استان مرکزی در سالجاری ۸.۳ درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۸.۸ درصد بوده است حدود نیم درصد کاهش یافته است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group