جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: افزایش دو برابری توان تولیدات کشاورزی در این شهرستان موجب خواهد شد تا زرندیه سهم نیم درصدی تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص دهد.

احمد قره بیگلو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی و دامی تولید در این شهرستان تولید می شود و زرندیه توان افزایش این ظرفیت تا دو برابر را دارد.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۱۲۰ میلیون تن محصولات دامی و کشاورزی در کشور تولید می‌شود و اگر بتوان ظرفیت تولید در شهرستان زرندیه را به دو برابر ظرفیت و به میزان 700 تن افزایش داد، نیم درصد سهم کشور را به خود اختصاص می دهد.

قره بیگلو در ادامه با اشاره به اینکه زرندیه جزو کم بارش‌ترین و خشک‌ترین نقاط استان مرکزی است، افزود: از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۱۶۰ میلیمتر باران در شهرستان باریده است که رشد 100 درصدی را به همراه دارد و نوید بخش سال پررونق و پرمحصول کشاورزی را می‌دهد.

وی در ادامه گفت: کشاورزان به عنوان متولیان تامین امنیت غذایی کشور تلاش می‌کند محصول سالم در اختیار مردم قرار دهند و هم اکنون با تولید بیش از ۹۰ درصد تولیدات در داخل کشور نیازی به واردات نیست.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی زرندیه به تولید ۱۱.۵ تن گندم در سال‌جاری در این شهرستان اشاره کرد  و افزود: افزایش نرخ خرید تضمینی موجب دلگرمی کشاورزان شده است.

وی در ادامه با اشاره به صنعتی بودن شهرستان زرندیه گفت: زرندیه قطب صنعت و کشاورزی استان مرکزی و کشور است گرچه توسعه صنعتی امری بدیهی است اما باید تلاش کرد کشاورزی از صنعت سبقت بگیرد.

قره بیگلو به برخی اقدامات جهادکشاورزی شهرستان نظیر طرح خاموشی چاه های کشاورزی اشاره کرد و گفت: به دلیل کاهش منابع آبهای زیرزمینی در این شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی طرح تعادل بخشی منابع آبی با خاموشی چاه های کشاورزی و صرفه جویی در آب اجرا می‌شود.

وی به اصلاح سیاست الگوی کشت با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و پرهیز از کشت‌های با نیاز آبی بالا و در فضای باز اشاره کرد و افزود: میزان سطح کشت گندم آبی در شهرستان از حدود هفت هزار هکتار به دو هزار و 300 هکتار کاهش داشته است و توسعه کشت‌های گلخانه ای و محدودیت در کشت های آب بر در دستور کار قرار دارد تا با جایگزینی روش های سنتی به مدرن و نوین میزان مصرف آب را چند برابر کاهش داد.

وی در ادامه گفت: امسال با وجود کاهش ۸۰ درصدی تولیدات کشاورزی به ویژه پسته در سایر نقاط کشور اما در شهرستان زرندیه به دلیل اقلیم مناسب آسیبی به باغات پسته نرسید و این شهرستان را با محصولاتی نظیر پسته، گندم و انواع محصولات باغی و زراعی به عنوان برندی در کشور معرفی کرده است.

قره بیگلو به بیمه محصولات کشاورزی، موضوع تامین سوخت ماشین آلات و نیز استمهال تسهیلات کشاورزان به عنوان دو دغدغه کشاورزان شهرستان اشاره کرد و خواستار حمایت بیشتر متولیان امور در این خصوص شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group