جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

فرماندار زرندیه گفت: کاهش سطح منابع آب زیر زمینی دشت زرندیه تا 200 متر به دلیل صدور مجوزهای بی‌رویه بهره‌برداری از چاه‌هاست که باعث شده در وضعیت بحران آب در این منطقه به سر ببریم.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، هادی فدایی در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان زرندیه، اظهار کرد: زارعین و باغداران و کشاورزان و همه کسانی که در حیطه کشاورزی و باغداری کار می‌کنند موضوع بحران کم آبی در منطقه را جدی گرفته و آنرا دغدغه خود بدانند و با کمک و اتحاد با مدیران شهرستان در بهبود وضعیت و حل این بحران برای آیندگان قدم بردارند. در غیر اینصورت در صورت ادامه این روند منطقه با بحران خیلی جدی‌تر روبرو خواهد شد.

وی عنوان کرد: "دستورالعمل توسعه مدیریت مشارکتی آب" یک سند بسیار مناسب و عالی است که قرار است در قالب یک کار مشترک بین وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی کشور به عنوان متولی تشکیلات مردم نهاد کشاورزان اجرایی و در این رابطه مهندسین مشاور انتخاب شوند تا در سطح آبخوان مطالعات میدانی و پیشنهادات فنی و اجرایی با مشارکت کشاورزان اعم از زارعین، باغداران و... صورت پذیرد.

فرماندار زرندیه افزود: عملیاتی کردن هرچه سریعتر این سند مورد تأکید است و همه دستگاه‌های دخیل می‌بایست با کمک کشاورزان و مردم در جهت اجرایی کردن آن اقدام کنند تا در آینده هم دولتمردان و هم جامعه هدف کشاورزی از آن نتیجه گرفته و بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی عملیاتی برای خاموشی چاه‌ها در سطح شهرستان به عنوان یکی از رویکردها و روش‌های صرفه جویی توانست ما را به ساعت کارکرد آنها نزدیک‌تر کند که جا دارد از دست‌اندرکاران پیگیر این موضوع در شهرستان تشکر و قدردانی کنیم.

به گفته فدایی یکی دیگر از روش‌های موثر در این رابطه، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی است که می‌طلبد نظام مهندسی کشاورزی و سایر دستگاه‌ها همچون جهاد کشاورزی، منابع طبیعی؛ کشاورزان و دامداران را به منظور خودداری از هرگونه استفاده نامطلوب از آب شرب و کشاورزی توجیه اساسی کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه شاخصه‌های آبیاری نوین می‌بایست توسط دستگاه‌های مربوطه در منطقه و شهرستان تبیین شود، افزود: کشاورزان باید در خصوص سیستم‌های آبیاری نوین توجیه شوند. یکی از لازمه‌های تحقق این امر توجیه کشاورزان توسط اداره منابع آب و برق به منظور نصب کنتورهای حجمی و هوشمند توسط کشاورزان است که می‌باست هر چه سریعتر عملی شود.

فرماندار زرندیه عنوان کرد: همچنین برنامه‌ریزی برای اصلاح الگوی کشت و روش‌های آبیاری و حذف روش‌های سنتی و ترویج روش‌های آبیاری تحت فشار و افزایش راندمان انتقال و توزیع آب از طریق بهینه سازی خطوط انتقال و توزیع آب باید از طریق جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌ها به کشاورزان گوشزد شود.

وی اظهار کرد: چاه‌های غیرمجاز باید مسلوب المنفعه شوند که در این رابطه نیروی انتظامی شهرستان به منظور اجرای احکام قضایی صادره جهت انسداد چاه‌های غیر مجاز بیش از پیش همت گمارد.

فدایی بیان کرد: با نصب کنتورهای حجمی و سوق دادن اعتبارات بانک‌ها و موسسات مالی به سمت طرح‌ ‎ ها و پروژه‌های مقابله با آثار خشکسالی و همچنین کاشت نهال و درختان مثمر از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group