پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: تا پایان سالجاری بزرگترین پایانه صادراتی پسته کشور در زرندیه به بهره ‌ برداری می رسد.

محمود بارانی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث پایانه پسته زرندیه به عنوان نخستین و بزرگترین پایانه پسته کشور از سال 1385 عنوان کرد: کار احداث این پایانه با مشارکت بخش خصوصی در دست اجراست و تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد تا عملیات اجرایی احداث این پایانه تا پایان سال به سرانجام برسد و بتوان کار صادرات پسته استان مرکزی بویژه شهرستان زرندیه که نزدیک به 80 درصد پسته تولیدی استان را تولید می ‌ کند، از این پایانه صورت گیرد.

بارانی گفت: پسته ‌ کاران این شهرستان به دلیل ضعف امکانات زیرساختی فرآوری و بسته ‌ بندی و نبود پایانه صادراتی، محصول خود را برای صادرات به دیگر استان ‌ های کشور ارسال می ‌ کنند ولی با بهره ‌ برداری از پایانه صادراتی این مشکل برطرف خواهد شد.

بارانی تصریح کرد: هزینه ‌ های سنگین حمل و نقل و معرفی پسته این شهرستان با برند سایر نقاط پسته خیز کشور موجب گمنامی این محصول در زرندیه شده بود در حالی که زرندیه تنها محصول پسته ارگانیک کشور را در سطح وسیع تولید می ‌ کند.

وی احداث کارگاه های ویژه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی را از مزیت های مهم بهره برداری از پایانه پسته در این شهرستان دانست و افزود: با استقرار گمرک، سردخانه، آزمایشگاه ‌ های تخصصی، بانک عامل و کلکسیون تخصصی در این پایانه صادراتی روند صادرات این محصول به نقاط مختلف جهان که مشتاقان بسیاری را در بازارهای اروپایی دارد تسریع خواهد شد.

این سرمایه گذار پایانه صادراتی پسته زرندیه به ایجاد اشتغال برای افزون بر دو هزار نفر به صورت مستقیم در پایانه صادراتی پسته اشاره و اظهار کرد: علاوه بر اشتغالزایی در پایانه صادراتی، در سطح بیش از هشت هزار هکتار باغات پسته این شهرستان که حدود 6 هزار هکتار آن در منطقه سلطان احمدلو است برای حدود سه هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی پسته "هامون سبز" خواستار حمایت مسئولان برای تکمیل و راه اندازی پایانه پسته شهرستان زرندیه شد و افزود: بهره ‌ برداری از پایانه پسته زرندیه ظرفیت بزرگی برای ساماندهی پسته تولیدی استان های پسته خیز کشور است که با بهره مندی از فناوری نوین مطابق با استانداردهای بسته بندی، محصول با کیفیت به بازارهای جهانی عرضه می ‌ کند و نقش مهمی در تقویت صادرات و ارزآوری برای کشور دارد.

وی به مجاورت با پایتخت و قرار گرفتن در 20 کیلومتری فرودگاه امام ‌ خمینی(ره) به عنوان امتیازات این شهرستان اشاره کرد و گفت: نزدیکی به این فرودگاه فرصت مناسبی برای توسعه پسته ‌ کاران و واحدهای فرآوری و بسته ‌ بندی است تا از این فرصت برای ایجاد فرصت ‌ های شغلی استفاده شود .

بارانی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد باغات پسته استان مرکزی در زرندیه قرار دارد و این منطقه به عنوان قطب پسته استان شناخته می ‌ شود، تصریح کرد: نبود پایانه صادراتی پسته میزان صادرات این محصول را با کاهش مواجه می ‌ کند و انتظار می ‌ رود با تسریع در بهره ‌ برداری از این پایانه علاوه بر رشد صادرات شاهد روانه کردن پسته این شهرستان با برند زرندیه به بازارهای جهانی باشیم .

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group