جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

تمامی اخبار

امام جمعه ساوه گفت: اگر مسئولان به تکالیف قانونی خود عمل کنند و در جامعه اختلاف پیش نیاید و همه قانونمند باشند از سرریز شدن پرونده به دستگاه قضائی جلوگیری بعمل خواهد آمد.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ در دیدار با مسئولان قضائی، قضات و کارکنان دادگستری شهرستان ساوه که همزمان با فرا رسیدن هفته قوه قضائیه صورت گرفت، با اشاره به تشکیل حدود ۱۵ میلیون پرونده در سال ۱۳۹۹ در قوه قضائیه اظهار کرد: اگر طرفین هر پرونده را حداقل دو نفر در نظر بگیریم می توان گفت که حدود نیمی از جمعیت ایران درگیر اختلافات و خواستار رسیدگی از سوی دستگاه قضائی هستند که این حجم از جمعیت درگیر با دستگاه قضا، نشان دهنده وضعیت قرمز است.

وی با اشاره به اینکه حتی یک پرونده قضائی هم زیاد است، تصریح کرد: آمار بالای تشکیل پرونده در دستگاه قضائی بیانگر کوتاهی متولیان حوزه فرهنگی، آموزشی، اعتقادی و ... در عمل به تکالیف قانونی است. اگر مساجد به کارکرد واقعی خود عمل کنند و زیرساخت‌ها تامین شود و نیز قوانین و مقررات به نحو احسن اجرایی شود قطعا پرونده قضائی تشکیل نخواهد شد.

امام جمعه ساوه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دنیا جای رنج و اندوه است، افزود: مشکلات و گرفتاری‌های مردم نعمت خدا برای مسئولان است و نباید از بیان کردن حوائج مردم ملول و ناراحت شد بلکه باید خالصانه و صادقانه به مردم خدمت کرد.

وی خواستار گسترش چتر عدالت، کاهش اطاله دادرسی و تلاش برای از بین بردن زمینه‌های فساد شد و آنرا را مهمترین ماموریت دستگاه قضائی دانست و افزود: صبر مهمترین ویژگی قضات است و باید حرف‌های طرفین دعوی را با صبر و بردباری دقیق بشنوند و رای عادلانه صادر کنند. حضور در بین مردم و مساجد موجب حل بسیاری از مشکلات شده و چه بسا از تشکیل پرونده جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه نیز گفت: دادگستری تلاش می‌کند که در تراز نظام اسلامی و سیاست‌های کلی نظام و قوه قضاییه فعالیت کرده و به مردم خدمت‌رسانی کند.

مجید علیپور با اشاره به اینکه ماهانه حدود سه هزار پرونده به دادسرا، دادگاه، محاکم عمومی و شوراهای حل اختلاف شهرستان وارد می‌شود، افزود: با وجود حجم بالای پرونده‌های وارده به دستگاه قضائی و علیرغم محدودیت‌ها اما قضات و کارکنان دادگستری ساوه در رساندن حق به حق دار و صدور احکام عادلانه برمبنای شرع و قانون اهتمام جدی دارند.

وی با اشاره به رویکرد دستگاه قضائی در زندان نیز گفت: رویکرد قوه قضائیه ایجاد فضای اصلاح و بازپروری در زندان است و تا جائی که که ممکن است از مجازات زندان استفاده نشود مگر برای مجرمینی که حضورشان خارج از زندان به آرامش، حقوق و امنیت جامعه آسیب وارد کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه ثبتی وجود دارد، افزود: تلاش های زیادی در راستای حفظ و حراست اراضی ملی و رفع اختلافات مردم و در اداره ثبت صورت گرفته است. در حوزه پزشکی قانونی نیز حجم بالای معاینات با نیروی انسانی و کادر پزشکی موجود همخوانی ندارد.

به گزارش ایسنا، همزمان با فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، دادستان، قضات و کارکنان دادگستری شهرستان ساوه با حضور در گلزار مطهر شهدای این شهرستان واقع در آستان مقدس امامزاده سید علی اصغر(ع) ساوه ضمن قرائت فاتحه و نثار گل با آرمان‌های شامخ شهدا تجدید پیمان کرده و به شهیدان هشت سال دفاع مقدس و انقلاب ادای احترام کردند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group