جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

تمامی اخبار

یک اقتصاددان گفت: به نظر نمی ‌ رسد که تعاونی ‌ ها در ساماندهی بازار ارز و طلا نقش موثری داشته باشند کما اینکه به دلیل سهم ناچیزی که در اقتصاد کشور دارند، ممکن است در همان حوزه تولید نیز نقش چندان موثری نداشته باشند مگر اینکه شرکت ‌ های تعاونی وارد بازار طلا و ارز شوند که این نوع ورود آسیب ‌ زا خواهد بود.

دکتر علی یونسی در گفت و گو با ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: تعاونی از بخش های مهم اقتصاد یک جامعه در حوزه ‌ های تولیدی، توزیعی و خدماتی کشور به شمار می رود.

با تاکید بر اینکه عرضه هرگونه خدمات اقتصادی از طریق بخش خصوصی، دولتی یا بخش تعاونی امکان پذیر است، افزود: از مجموع خدماتی که توسط بخش ‌ های گوناگون ارائه می ‌ شود، بخش تعاون از اهمیت خاصی در کشور ما برخوردار است به طوری که پنج درصد خدمات ارائه شده در کشور ما باید توسط بخش تعاون صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر مبنای این هدفگذاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امتداد فعالیت ‌ ها و ماموریت ‌ های محوله باید تلاش کند سهم تعاونی ‌ ها را در اقتصاد کشور و به تبع آن در اقتصاد استان ‌ ها افزایش دهد اما متاسفانه آنچه مشاهده می ‌ شود حکایت از سهم پائین تعاون در اقتصاد کشور دارد. به گونه ‌ ای که بر اساس آمار موجود، سهم تعاونی ‌ ها متناسب با برنامه توسعه کشور نبوده و کمتر از پنج درصد است.

عضو گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور استان مرکزی در ادامه گفت: تعاونی ‌ ها مجموعه ای را تشکیل می ‌ دهند که با تخصص ‌ های گوناگون در کنار هم بخشی از بار اقتصاد کشور را به دوش می ‌ کشند و در حوزه فعالیت ‌ های تولیدی تلاش می ‌ کنند.

وی افزود: بسته به نیاز و مزیت ‌ های هر استانی تعاونی ‌ های شکل گرفته اقدام به فعالیت در همان حوزه خواهند کرد. ممکن است در استانی مانند استان مرکزی که قطب صنعت و کشاورزی کشور به شمار می ‌ رود تعاونی ‌ ها به دلیل این مزیت برجسته استان در حوزه صنعتی و کشاورزی به این بخش ها ورود پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه وظایف مجموعه ‌ های تعاونی تولید یا توزیع است و بعضا در حوزه خدماتی ورود پیدا می ‌ کنند، تصریح کرد: با این وجود تعاون در کشور ما نتوانسته به جایگاهی که هدفگذاری شده است، دست یابد.

این دکترای اقتصاد در ادامه به تاثیر بازار طلا و ارز بر تعاونی ها اشاره کرد و گفت: تعاونی ‌ ها در قالب یک شرکت فعالیت می ‌ کنند و به طور مستقیم تاثیری بر روند بازار طلا و ارز ندارند اما بدیهی است که بطور غیرمستقیم تاثیرگذار خواهند بود.

وی افزود: به نظر نمی ‌ رسد که تعاونی ‌ ها در ساماندهی بازار ارز و طلا نقش موثری داشته باشند کما اینکه به دلیل سهم ناچیزی که در اقتصاد کشور دارند ممکن است در همان حوزه تولید نیز نقش چندان موثری نداشته باشند مگر اینکه شرکت ‌ های تعاونی وارد بازار طلا و ارز شوند که این نوع ورود آسیب ‌ زا خواهد بود.

وی تصریح کرد: ورود به بازار طلا و ارز با هدف دلالی و سوداگری صورت می ‌ گیرد و مجموعه ‌ های اقتصادی وقتی وارد بازار ارز می ‌ شوند که قصد سوداگری داشته باشند. برای بنگاه ‌ های تعاونی نقش واسطه گری و دلالی مطرح نشده است و وقتی وارد بازار تولید شوند و بتوانند صادرات محور باشند ممکن است زمینه ساز افزایش عرضه ارز در بازار شوند که این افزایش ارز زمینه ساز مدیریت ارز شده و فشار بر روی افزایش قیمت ‌ ها را کاهش می ‌ دهد.

این اقتصاددان با تاکید بر نقش دولت در مدیریت بازار ارز و طلا اظهار کرد: به نظر نمی رسد که اقتصاددان های مشاور دولت و فعالان اقتصادی که سیاست گذاری می ‌ کنند اعتقادی به مدیریت ارز داشته باشند. نگاه بیشتر آنان نگاه سرمایه داری است و اعتقاد آنان این است که بازار ارز در بازار آزاد به تعادل در بلند مدت برسد.

وی گفت: از نظر اقتصادی نمی ‌ توان گفت که شرکت ‌ های تعاونی با ورود به بازار ارز بتوانند به مدیریت بحران کمک کنند چرا که ابزارهای آنان کافی نیست.

عضو گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور استان مرکزی در ادامه درخصوص ظرفیت ‌ های مغفول بخش تعاون در کشور گفت: این موضوع، استان به استان متفاوت است چرا که تعاونی یک مجموعه کامل برای انجام همه کارهای تولیدی و توزیعی است و هر استانی متناسب با مزیت ‌ های اقتصادی خود می ‌ تواند در این حوزه ایفاگر نقش باشد.

وی بیان کرد: در استان مرکزی تعاونی ‌ ها در حوزه صنعت و کشاورزی کاربری بالایی دارند اما مدیریت تعاونی ‌ ها کار سختی است چون معمولا اعضای تعاونی بسیار زیاد هستند. یک مدل ساده از تعاونی این است که جمعیت یک روستا با تشکیل تعاونی اقدام به یکپارچه سازی اراضی کشاورزی خود کرده و تحت مدیریت تعاونی اقدام به کشت واحد کنند تا با افزایش بهره وری درآمد حاصله از کشت یکپارچه را به صورت مساوات و عادلانه بین خود تقسیم کنند تا نمود عینی یک تعاونی شکل گیرد.

وی تصریح کرد: به دلیل آمار بالای اعضای تعاونی و نبود برنامه مدون و مشخص معمولا فروپاشی تعاونی ‌ ها خیلی زود شکل می ‌ گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group