سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

تمامی اخبار

امام جمعه ساوه گفت: کاهش فقر و دوری از آسیب‌های اجتماعی از برکات ترویج و پرداخت زکات در جامعه است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی در همایش زکات و تجلیل از عاملین و خیرین زکات شهرستان ساوه با اشاره به اینکه فقر منشا بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: پرداخت زکات موجب برطرف کردن نیازهای مردم شده و فقر را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه زکات نماد عدالت اجتماعی است، تصریح کرد: فریضه مهم زکات در آیات و روایات قبل از امر به معروف و نهی از منکر آمده است و احیای آن بستر ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

امام جمعه ساوه از زکات به عنوان کلید رحمت الهی تعبیر کرد و افزود: پرداخت زکات و ترویج آن موجب پاک شدن جان و مال انسان می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشارکت بالای کشاورزان و باغداران شهرستان ساوه در احیای زکات اظهار کرد: ساوه در پرداخت زکات به ویژه زکات مستحبی رتبه بالایی را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: غدیر تنها یک رویداد تاریخی و گذرگاه نیست، بلکه یک روز طلایی برای تاریخ اسلام است. اگر در روز غدیر به جانشینی امیر المومنین(ع) می پردازیم و جشن می گیریم باید بدانیم فلسفه غدیر چیست.

علی میرزایی با تاکید بر اینکه بصیرت افزایی و آگاهی بخشی مهمترین درس غدیر است، افزود: غفلت و عدم شناخت یا بی بصیرتی انسان را به گمراهی و جهالت می‌کشاند که نمونه آن ماجرای خانه نشینی ۱۴ ساله مولا علی (ع) است که به ما فهماند که اگر جامعه بصیرت نداشته باشد دچار گمراهی می شود.

وی تصریحج کرد: امروز شیعیان مولا باید بدانند شناخت درست امامت و ولایت یک وظیفه همگانی است. درس بزرگ غدیر امام شناسی است و نباید جامعه به ویژه خواص دچار خطای محاسباتی و تحلیل در اشتباه شوند.

فرماندار ساوه در ادامه به احادیث معتبر و متواتر در خصوص زکات اشاره کرد و افزود: اقتصاد جامعه اسلامی بر مبنای زکات است و موجب بیمه شدن اموال انسان می شود.

وی افزود: پرداخت زکات توفیق الهی است و موجب تطهیر اموال انسان خواهد شد و پرداخت کنندگان و احیاگران این فریضه الهی در روز جزا در پیشگاه خدا مقرب‌تر خواهند بود. تمکین به این امر الهی و فریضه موجب پیاده سازی احکام الهی و زمینه ساز سعادت انسان است.

قائم مقام کمیته امداد استان مرکزی گفت: زکات نباید مانند گوشت قربانی بین بخش‌های مختلف تقسیم شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، عدالت بهرامی در همایش زکات و تجلیل از عاملین و خیرین زکات شهرستان ساوه با تاکید بر اینکه زکات جمع آوری شده در هر روستایی باید در همان روستا هزینه شود، اظهار کرد: اولویت پرداخت زکات بین محرومین و جامعه فقراست و نباید زکات دریافتی از روستاها خارج شود، بلکه باید برای برطرف کردن مطالبات محرومین نظیر تامین معیشت، تهیه جهیزیه برای زوج جوان، هزینه تحصیلی، درمان و ... تخصیص یابد.

وی به ظرفیت اثر بخش و هدفمند مصرف زکات در روستاها اشاره کرد و افزود: مصرف زکات در حوزه های عمرانی روستاها اولویت دوم است و چنانچه نیازمندی در روستایی وجود نداشت می توان زکات دریافتی را در حوزه عمران و آبادانی هزینه کرد البته در این خصوص نیز نباید مانند گوشت قربانی عمل کرد بلکه باید به صورت هدفمند و کارشناسی شده برای برطرف کردن نیازهای ضروری مردم هزینه شود.

قائم مقام کمیته امداد استان مرکزی در ادامه تاکید کرد: هر واجب الهی برای سلامت انسان است و زکات نیز برای سلامت اموال انسان تعیین شده است.

وی تصریح کرد: ترویج واجب الهی توسط عاملین زکات و پرداخت توسط مودیان زکات موجب مدیریت فقر و سلامت جامعه و از همه مهمتر کاهش فاصله طبقاتی خواهد شد.

بهرامی با اشاره به اینکه با وجود اقدامات صورت گرفته در احیای زکات اما مشارکت قابل توجهی در عمل به این واجب الهی صورت نمی گیرد، افزود: انتظار می رود که بخش اعظمی از جامعه به ویژه در احیای زکات مستحبی مشارکت داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته عاملین و خیرین زکات 11 میلیارد تومان زکات در سراسر استان پرداخت کردند که صد درصدی زکات استان بر اساس برنامه تعیین شده محقق شد، گفت: در سال جاری طبق برنامه تعیین شده قرار است 16 میلیارد تومان زکات در سراسر استان پرداخت شود که تاکنون 6 میلیارد تومان آن پرداخت شده و سهم ساوه از این میزان 10 درصد است.

وی با اشاره به مشارکت بالای مردم استان مرکزی در پرداخت زکات اظهار کرد: شهرستان ساوه رتبه چهارم استان در جمع آوری زکات را به خود اختصاص داده است.

رئیس کمیته امداد شهرستان ساوه نیز با بیان اینکه بخش اعظمی از زکات جمع آوری شده در امور محرومان و رفع نیازهای آنها هزینه می‌شود، ادامه داد: کمک به نیازمندان و محرومین جامعه از دستورات دین مبین اسلام است که در این راستا پرداخت زکات از راه‌های موثر در این زمینه است.

عباس محمدی هزاوه از رشد ۲۴۴ درصدی در پرداخت زکات در شهرستان ساوه طی سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: آثار و برکات پرداخت زکات و نحوه هزینه کرد آن باید در جامعه نهادینه شود و اهمیت زکات به خوبی در بین سطوح مختلف جامعه تبیین و فرهنگ سازی شود.

وی خواستار تبیین و بازگو کردن اهمیت، فواید و برکات این فریضه در جامعه شد تا آحاد مختلف مردم بدانند اگر زکات پرداخت کنند از مال آنان کم نمی‌شود بلکه بر آن افزوده می‌شود.

در این آئین علاوه بر تجلیل از عاملین و خیرین زکات با اهدای لوح تقدیر و تندیس همایش، از شرکت کنندگان در مسابقه زکات نیز در رشته‌های شعر، نقاشی، خوشنویسی و ... نیز با اهدای تندیس و هدایایی تجلیل شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group