پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

تمامی اخبار

استاندار مرکزی گفت: با تمهیدات اندیشیده شده امسال سطح سفره‌های آب زیرزمینی دشت ساوه و زرندیه کاهش نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سید علی آقازاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی بیان کرد: سال گذشته با میزان اندک ذخایر آبی، تابستان را با مدیریت خوب پشت سر گذاشتیم و بارندگی‌های نیمه دوم سال 97 و بهار 98 نگرانی‌ها را کم کرد، اما همچنان تاکید دارم که مردم حتما باید صرفه‌جویی آب و برق را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه با صرفه‌جویی مردم بحران کمبود برق تا این هفته از تابستان مدیریت شده است، افزود: در حال حاضر وضعیت آب پشت سدهای استان مطلوب است، اما مشخص نیست در سال آبی آینده چه وضعیت بارشی و آبی را پیش رو داشته باشیم.

استاندار مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی از نظر بارندگی در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است و باید همیشه موضوع صرفه ‎ جویی را دنبال کند، طی 10 سال اخیر برخی از دشت‌های استان دچار بحران شدند، اما با تمهیدات اندیشیده شده امسال کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های ساوه و زرندیه را نخواهیم داشت. با توافق شرکت آب منطقه‌ای استان و کشاورزان 40 چاه غیرفعال خواهند شد و آب مورد نیاز کشاورزان از سد ساوه تامین می‌شود و اجازه برداشت از سفره ‎ ها داده نمی ‎ شود که این امر کاهش سطح سفره‌های را جبران خواهد کرد.

وی اضافه کرد: تمام چاه‌های شهرستان ساوه و زرندیه به کنتور و سیستم هوشمند مجهز می‌شوند که این امر برداشت منطقی، درست و بهینه از منابع آب را به دنبال خواهد داشت و لازم است که ادامه کار با نظارت فرمانداران دنبال شود و نسبت به تجهیز چاه‌ها به سیستم هوشمند و کنتور اهتمام ورزیده شود و قطعا عملکرد شهرستان‌ها در این راستا تحت نظر خواهد بود.

آقازاده در خصوص خانه‌های در معرض خطر و در حاشیه رودخانه در کرهرود گفت: رسیدگی به این موضوع باید سریعا انجام شود و در صورت نیاز دستور شورای تامین استان برای این موضوع اعلام می ‎ شود.

وی افزود: سدهای خاکی در اختیار جهاد کشاورزی به شرکت آب منطقه‌ای استان تحویل می شود و باید نگهداری از جانب شرکت انجام گیرد. بنابراین از ۴۳ سد ۱۲ سد به شرکت تحویل می‌شود و برای تعمیر و نگهداری و جذب اعتبارات مورد نیاز در این راستا پیگیری لازم از وزارت نیرو باید انجام گیرد.

استاندار مرکزی با اشاره به تصرفات غیرقانونی و قانونی موجود در حریم رودخانه‌ها بر تعیین قطعاتی از اراضی برای آزادسازی حریم رودخانه‌ها تاکید کرد و گفت: دیواره‌های سنگی رودخانه اراک باید قبل از فرارسیدن فصل سرما و بارش تا 2 تا 3 ماه آینده توسط شهرداری ترمیم و احداث شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه فرماندار دلیجان بیان کرد: با اشاره به نیمه خشک بودن شهرستان دلیجان و محدودیت‌های منابع آبی در کنار مهاجرپذیر بودن شهرستان آموزش و تغییر الگوی کشت، برگزاری هشت جلسه شورای آب و 38 مصوبه، مسلوب المنفعه کردن 4 حلقه چاه و آزادسازی 7500 مترمربع اراضی و برخورد با یک مورد حفاری غیرمجاز را از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته دانست.

سیامک سلیمانی اضافه کرد: در سال جاری یک جلسه شورای حفاظت از منابع آب برگزار شده است، همچنین 2 حلقه چاه مسلوب المنفعه و یک دستگاه کنتور نیز بر چاه نصب شد.

وی با اشاره به رفع تصرف 60 مترمربع اراضی و 234 هزار مترمکعب صرفه جویی آب بیان کرد: سد 15 خرداد می‌تواند منبع بسیاری خوبی برای کاهش محدودیت آبی شهرستان باشد، نیاز آب شرب شهری و روستایی، آب صنایع و بخش کشاورزی را رفع کند، اما مدیریت کامل این سد با استان قم است، بر همین اساس در هفته جاری جلسه در خصوص دریافت امتیاز مدیریت و بهره‌برداری از سد 15 خرداد به شهرستان دلیجان برگزار می‌شود.

فرماندار دلیجان با اشاره به تغییر الگوی کشت در شهرستان و توسعه کشت زعفران، گل محمدی و کشت های گلخانه‌ای در شهرستان بیان کرد: برای تغییر الگو در دستگاه‌های اجرایی باید منابع انسانی لازم را تامین کرد از طرفی از ظرفیت مردمی نیز بهره‌مند شد که در این راستا بخشی از فرسودگی شبکه آب شرب روستایی با کمک مردم در حال انجام است که لازم است در این راستا سازمان مدیریت و برنامه ‎ ریزی استان نیز مساعدت‌هایی داشته باشند و از منابع دولتی و ملی بهره‌مند شود .

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group