پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

تمامی اخبار

فرماندار ساوه گفت: 15 هکتار از اراضی منطقه شورقویی ساوه به عشایر واگذار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمد بهاروند در بازدید از منطقه عشایری شورقویی ساوه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این منطقه عشایری شهرستان سهم بسزایی در تولیدات دامی و کشاورزی شهرستان دارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات این منطقه عشایری گفت: از گذشته یک سری اختلافات ملکی بین عشایر این منطقه با ادارات منابع طبیعی و ثبت اسناد وجود داشت و بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی و قلعه‌هایی که عشایر در آن ساکن هستند و از اجداد و نیاکان خود به ارث بردند در تصرف دستگاههای اجرایی و منابع طبیعی بود.

فرماندار ساوه ادامه داد: با پیگیری‌های بعمل آمده از طریق دستگاههای اجرایی شهرستان و استان این املاک که وسعت آن به حدود 15 هکتار است و عشایر این منطقه در آن سکونت دارند، مستثنی و به آنها واگذار شد.

وی افزود: نظر مساعد منابع طبیعی، بنیاد مسکن، امور عشایری، جهادکشاورزی و ثبت اسناد موجب شد تا مشکل اساسی عشایر این منطقه برطرف و با منظور شدن این میزان از اراضی منطقه شورقویی جزو مستثنیات طی صورتجلسه‌ای به ساکنین آن بصورت قطعی واگذار شد.

بهاروند تصریح کرد: با واگذاری املاک و اراضی این منطقه زمینه توسعه فعالیت‌های دامی و کشاورزی فراهم شد و بستر ایجاد اشتغال بیشتر نیز فراهم خواهد شد.

وی کمبود آب شرب و کشاورزی را از دیگر مشکلات عشایر این منطقه برشمرد و گفت: اجرای طرح آب‌رسانی، لایروبی قنوات، صدور مجوز حفر چاه از جمله اقداماتی است که در دستور امور عشایری استان قرار دارد و موجب تقویت و توسعه دامداری و کشاورزی خواهد شد.

از مجموع 90 درصد جمعیت عشایری ساوه و زرندیه 60 درصد آن ساکن زرندیه و 30 درصد ساکن ساوه هستند و 10 درصد مابقی نیز در راوه دلیجان و خمین زیست موقت دارند . 19کانون عشایری در ساوه، 21 کانون در زرندیه، یک کانون در راوه دلیجان و یک کانون در قره کهریز خمین وجود دارد که در شهرستان زرندیه مناطق قطعه چهار و قطعه سه و قطعه خرقان و در شهرستان ساوه مناطق ییلاقی گزل دره، شریف آباد، رزن همدان و قشلاقی انجیلاوند، کوهپنگ، شورقویی، حاجی آباد و طرازناهید است

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group