پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

تمامی اخبار

به مناسبت فرا رسیدن 20 فروردین ماه سالروز شهادت سید اهل قلم شهید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی همایش بزرگداشت این روز در سالن شهید آوینی اداره ارشاد ساوه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، امام جمعه ساوه در این مراسم با اشاره به وظیفه هنر، گفت: آیا هدف از هنر باید لذت بردن مردم و هنرمندان باشد یا هنر وظیفه برتری دارد؟ هنر می‌تواند با توجه به خصایصی که دارد به عنوان کلاس درس و آموزش تلقی شود. وظیفه هنر در مقابل دین این است که سهم باورهای دینی و نقش عقیده را شناخته و آن را ادا کند این حقیقت پذیرفتنی است که یک اثر هنری می‌تواند موجب تعالی و پیشرفت انسان شود .

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: هنر یک شیوه بیان و ادای مقصود است که اگر به موقع و درست از آن استفاده شود پیام خود را با رساترین و جذاب ترین شکل منتقل می‌کند. اگر مفاهیم دینی در قالب هنر بیان شود، باعث انتقال آن به بهترین و جاودانه‌ترین طریق ممکن شده ایم. هنر دینی در واقع متناسب با فطرت انسان‌هاست و انسان به وسیله آن به یک آرامش خاصی دست می‌یابد .

وی تصریح کرد: قرار گرفتن هنر در خدمت سلاطین زور و ستم باعث زوال و نابودی هنر است. هنر واقعی هنری است که در خدمت تعالی بشر و در راه دستورات خداوند متعال قرار گیرد، در غیر این صورت راه به جایی نخواهد برد .

حسینی بیان کرد: هنر در نظام جمهوری اسلامی جایگاهی بسیار رفیع دارد که اختصاص هفته هنر انقلاب نشان از جایگاه آن در نظام است و خواسته نظام اسلامی از هنر و هنرمندان تلاش در جهت تربیت نیروهایی در طراز جامعه اسلامی است .

وی ادامه داد:  همانطور که جمهوری اسلامی در راستای تکامل انسانی انسان‌ها تلاش می‌کند، هنرمندان انقلاب اسلامی نیز باید در این زمینه تلاش کرده بنابراین تربیت نیروهایی در طراز انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی توسط هنرمندان با استفاده از ابزار هنر مهمترین وظیفه و رسالت هنرمندان انقلاب اسلامی است .

امام جمعه ساوه خاطرنشان کرد: تلاش دشمنان در جهت تضعیف بنیه های نظام اسلامی بوده و امروز دشمنان ولایتمداری مردم را هدف قرار داده اند تا از این طریق در صف انقلاب رخنه کنند و در این راستا وظیفه هنرمندان تقویت روحیه ولایتمداری مردم ولایت مدار و نسل های جوان است .

وی افزود: تقویت روحیه انقلابی‌گری از دیگر وظایف هنرمندان است و با توجه به توطئه‌های مختلف دشمنان در طول 38 سال انقلاب بدون شک آنچه که زمینه قدرت و استقلال این نظام را فراهم می کند روحیه انقلابی گری ملت است که باید همواره این روحیه تقویت شود.

امام  جمعه ساوه تصریح کرد: هنر حتی اگر محتوا نداشته باشد ولی جنبه سرگرمی و نشاط داشته باشد و در چهارچوب شرع بوده و جنبه هنجارشکنی نداشته باشد مورد تایید اسلام است و نشاط به عنوان بخشی از زندگی انسان همواره مورد توجه و ضروری است .

حسینی بیان کرد: تملق و بازی‌های سیاسی امروز از معضلات جامعه است. زبان طنز ابزار مهمی برای اصلاح آنها و دیگر مشکلات جامعه بوده و حتی از هنر می‌توان برای تشریح شعار سال استفاده کرد .

وی ادامه داد: هنرمندان متعهد به عنوان افسران جنگ نرم با استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهایی که در شهرستان ساوه  وجود دارد در زمینه‌های مختلف هنری در خصوص گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید بیش از پیش تلاش کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن از شاخصه‌های هنرمند متعهد و ارزشی بوده است، زیرا در همه هنرها به لحاظ فرم و تکنیک رشد کرده‌ایم اما در زمینه آنچه که باید معرف هنر انقلاب اسلامی در دنیا باشد مقداری ضعیف عمل شده که لازم است با بررسی دقیق آن در راستای رسیدن به جایگاه واقعی هنر انقلاب اسلامی در جهان تلاش کنیم .

حسین محمودی‌فر افزود: هنر زیباترین جلوه بیان خواسته‌ها بوده است. هنر و هنرمندان همواره از جایگاه و موقعیت والایی در جامعه برخوردار هستند که باید هنرمندان قدر آن را به خوبی بدانند و در حفظ این جایگاه والا که در راستای تعالی و تکامل انسان‌ها است، تلاش کنند

وی تصریح کرد: دشمنان  برای تضعیف بنیه‌های نظام اسلامی به ابزارهای مختلف متوسل شده‌اند و متاسفانه تا حدودی به اهداف خود دست یافته‌اند در حالی که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ابزار هنر برای  رفع معضلات  و آسیب‌های اجتماعی نتوانستیم از این ابزار در جایگاه خود به نحو مطلوب استفاده کنیم .

محمودی‌فر بیان کرد: درکنار بی‌توجهی به جایگاه هنر متاسفانه مشکلات مالی در خصوص تقویت هنر یکی دیگر از مشکلات بوده که این مسئله سبب شده با وجود پتانسیل‌هایی که در این خصوص در شهرستان وجود دارد جشنواره‌های ما فقط بصورت منطقه‌ای اجرا می‌شود و نتوانیم جایگاه هنر را به منظور واقعی خود به نسل امروز معرفی کنیم  

وی ادامه داد: هنر انقلابی از ابتدا، مرزهایی برپایه اندیشه‌ها و اهداف متعالی انقلاب اسلامی ایران ترسیم کرد که تجلی این مهم را می توان در آثار هنرمندانی چون شهید مرتضی آوینی یافت، او با تعهد و پایبندی به ارزش‌ها به تهیه مستندهای دوران دفاع مقدس پرداخت و حماسه‌های جاوید فرزندان این مرزوبوم را در خاطره تاریخ ماندگار ساخت .

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ساوه خاطرنشان کرد: شهید سیدمرتضی آوینی، تمام عمر خود را به منظور حفظ و پاسداری از ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی، صرف کرد و موفق شد تا با بهره‌گیری از فضای مناسب موجود در هنر و ارائه آثار ارزنده و کم نظیر، اندیشه ناب انقلابی را به تصویر بکشد و صحنه‌هایی ماندگار از ایثار و رشادت جوانان این مرزوبوم را در دفاع از کیان میهن خویش به نمایش بگذارد .

در این همایش تعدادی از هنرمندان به بیان مشکلات خود پرداخته و خواستار حمایت مسئولین شدند و در پایان از هنرمندان برتر شهرستان ساوه تجلیل شد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group